Høyre ønsker en rausere ordning

Høyre ønsker å utvide timesregelen for bompengene til å gjelde to timer. En rausere ordning vil gjøre livet enklere for mange i Tromsø. Høyre er helt uenig med partiene som styrer Tromsø, og som vil vente et helt år før ordningen med bompenger evalueres.

Fra venstre: Vanja Terentieff, gruppeleder og ordførerkandidat Anne Berit Figenschau

Av: Anne Berit Figenschau, ordførerkandidat og Vanja Terentieff, gruppeleder for Høyre

Innføring av bompenger har allerede skapt endringer i Tromsøfolks reisemønster. Flere tar buss, går eller sykler. Men mange er avhengig av å bruke bil for å få hverdagen til å gå opp. Tromsø er en stor kommune i areal, og buss er ikke alltid et alternativ for å rekke aktiviteter eller gjøre ærend.

Bompengene i Tromsø er innført i en krevende tid for mange. Alt blir dyrere på grunn av økte renter, økte kommunale avgifter, økte mat- og bensinpriser. Mange sliter med økte utgifter og får ikke pengene til å strekke til. I tillegg sliter flere med å komme ordentlig i gang med sitt sosiale liv etter lang tid med nedstenging.

Høyre har støttet innføring av bompenger i Tromsø for å motta statlige veiinvesteringer og samferdselsmidler fra regjeringen. Selve innrettingen på bypakken, som ble vedtatt i kommunestyret i 2017, kan med fordel diskuteres og justeres. Politikk handler om å finne løsninger på folk sine utfordringer og på den måten bidra til en litt bedre hverdag.

At de som styrer i Tromsø «vil vente og se, og evaluere ordningen etter et år» løser ikke dagens utfordringer. Vi i Høyre vil alltid lete etter bedre løsninger og muligheter for innbyggerne, særlig når ting endrer seg i samfunnet. Det er det som er jobben vår. Derfor foreslår vi en justering på dagens innretting av bypakken, som vi tror vil gi en lettere hverdag for folk.

Høyre foreslår å utvide timesregelen til å gjelde to timer vil være et godt tiltak. Timesregelen betyr at du kun betaler for én plassering i timen selv om du kjører gjennom flere bomstasjoner.

Foreldre som er avhengig av bil for å kjøre barn til og fra trening får ikke benyttet rabatten som timersregelen gir, da de fleste treninger varer i en time. Det er flere tilbud som bare fins på Tromsøya, som for eksempel kino og Tromsøbadet. Disse tilbudene kan benyttes med en utvidet timesregel, men en time er for knapp.  Skal man også kunne handle stort og er avhengig av bil slik mange er i Tromsø på grunn av geografien, er det særdeles krevende å rekke innenfor en time.

Ved å utvide timesregelen til å gjelde to timer, får vi en rausere ordning som kan gjøre livet til Tromsøfolk litt enklere i den dyrtiden vi nå opplever. Det vil være en justering som gjør det enklere for kjøring og henting av unger på trening, og vil være et godt bidrag for å redusere frafallet fra idretten og kulturen. Det vil også være en håndsrekning til alle de frivillige som står på hver dag for å gi et aktivitetstilbud.

Høyre stilte spørsmål til ordfører i Formannskapet denne uken. Vi spurte om ordfører, som er leder av styringsgruppen Tenk Tromsø, vil iverksette en kjapp utredning av kostnader knyttet til utvidelse av timersregelen, fra en time til to timer. Det skapte sterk motvilje og høy temperatur.

Høyre vil fortsatt stille de spørsmål vi mener er gode spørsmål selv om ordfører med partifeller mener det ikke går. Det er ikke en omkamp av bompengeordningen, det er en justering, i en tid hvor alt blir dyrere!