Høyres helhetlige forslag til Tenk Tromsø

Høyre fremmer eget forslag.

Høyres helhetlige forslag til Tenk Tromsø:

  • Kommunestyret anbefaler partene å legge finansieringsalternativ 2 til grunn for finansiering av Tenk Tromsø.
  • Porteføljen som vedtas skal være i prioritert rekkefølge og skal deles inn med tidsperioder. Porteføljen skal rulleres hvert fjerde år i forkant av Nasjonal Transportplan.
  • Forslag til portefølje for Tenk Tromsø slik den er vist i vedlegg 5 og 6 D vedtas med følgende endringer:
    – Kvaløyaforbindelsen (tiltak 35) legges inn i første periode av porteføljen med trase via Håkøya.
    – Rv 862 Tverrforbindelsen (tiltak 36) tas ut av porteføljen. (mot Frid Fossbakk)
    – Kollektivfelt til Eidkjosen (tiltak 17 og 29) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Tiltak 39 reduseres med 200 millioner kroner.
    – Innfartsparkering på Kvaløysletta (tiltak 47) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkel- og gangetiltak i Langnesområdet legges ikke inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkelvei med fortau langs Strandveien (tiltak 5) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkelvei med fortau langs Dramsvegen (tiltak 9) legges inn i første periode av porteføljen.
  • Det vedtas takst på kr 10/30 (utenom rush/rush) for takstgruppe 1 og dobbel takst for takstgruppe 2.
  • Innkrevingsperioden settes til 15 år.
  • Sone 1 skal deles opp til 2 soner slik at det totale antallet soner for bompengekonseptet blir 8 soner.
  • Det må legges frem en grundig utredning for en kombinasjon mellom drivstoffavgift og bompenger. Dette punktet er allerede vedtatt i kommunestyret 15.februar. Her ble det vedtatt følgende: «Kommunestyret ber om en sak del 2 av bompengevedtak med endelig fastsettelse av: Hvorvidt og/eller hvordan bompenger kan kombineres med bensinavgift i delfinansieringen av Tenk Tromsø».
  • Generelt skal kollektive og trafikale tiltak som gir størst kost-/nytte-effekt og tryggere skolevei gis prioritet i porteføljen.
  • Tromsø kommunestyre vedtar plassering av bomstasjonene, som vist i vedlegg 3 og 4.
    • Det etableres en bomstasjon på Flyplassvegen
    • Det etableres to bomstasjoner på Ringvegen
    • Det etableres tre bomstasjoner på rv. 862 Tverrforbindelsen
    • Det etableres to bomstasjoner på fv. 59 Stakkevollvegen
    • Det etableres en bomstasjon E8 ved Tromsøysundtunnelen
    • Det etableres en bomstasjon rv. 862 ved Tromsøbrua
    • Det etableres en bomstasjon på Kvaløyvegen
    • Det etableres en bomstasjon i Røstbakken
    • Det etableres en bomstasjon i Holtvegen
    • Det etableres en bomstasjon rv. 858 i Langnesbakken
    • Det etableres en bomstasjon fv 862 ved Langnestunnelen
  • Tromsø kommune forutsetter at det i Tromsø by vurderes å etablere en-portals bomløsninger. Det forutsettes at ny teknologi tas i bruk for å redusere tekniske løsninger rundt bomstasjoner og innkreving.

Det finnes i dag flere alternativ til tradisjonell bompengeinnkreving. Kommunestyret er opptatt av at vi skal bruke nye teknologier for å få ned kostnadene og få til ei mer rettferdig og effektiv innkreving av bompenger.

Tromsø vil gjerne være pilotkommune for nye teknologier og utfordrer partene i Tenk Tromsø til å finne nye metoder for innkreving.

  • Det vedtas takst på kr. 10/30 (utenom rush/rush) for takstgruppe 1 og dobbel takst for takstgruppe 2. Det legges til grunn en gjennomsnittlig takst på kr. 5,40 per passering. Takstene skal evalueres etter ett års drift og evt. justeres slik at den gjennomsnittlige taksten opprettholdes.

Takstene justeres i samsvar med prisutviklingen. For å redusere trafikkbelastningen i rushtidene er det vedtatt å innføre høyere bomtakster i rushtidene mellom klokken 06:30 og 09:00 og mellom klokken 15:00 og 17:00.

Elbiler betaler 50 % takst. Det legges til grunn 20 % rabatt ved kjøp av AutoPASS-brikke. Timesregel – hvert abonnement betaler bare for en passering innenfor en time.

Passeringstak – med AutoPASS-brikke betaler en for maksimalt 80 passeringer per kjøretøy i kalendermåneden.

Kommunestyret legger til grunn at det etter hvert innføres miljødifferensierte takster i tråd med vedtak som kommer nasjonalt med inndeling i kjøretøyklasser (Prop. 1 s 2016-2017).

  • Garantiene skal gis som selvskyldnergaranti. Tromsø kommune aksepterer et garantiansvar på kr. 512 millioner. Det forutsettes at Troms fylkeskommune stiller garanti for et tilsvarende beløp. Garantiansvaret reduseres i takt med nedbetalingen av lånene.
  • Tromsø kommune har dette som grunnlag til forhandlingene. Endelig forhandlingsresultat skal vedtas av kommunestyret
  • Kommunestyret anbefaler partene å legge finansieringsalternativ 2 til grunn for finansiering av Tenk Tromsø.
  • Porteføljen som vedtas skal være i prioritert rekkefølge og skal deles inn med tidsperioder. Porteføljen skal rulleres hvert fjerde år i forkant av Nasjonal Transportplan.
  • Forslag til portefølje for Tenk Tromsø slik den er vist i vedlegg 5 og 6 D vedtas med følgende endringer:
    – Kvaløyaforbindelsen (tiltak 35) legges inn i første periode av porteføljen med trase via Håkøya.
    – Rv 862 Tverrforbindelsen (tiltak 36) tas ut av porteføljen. (mot Frid Fossbakk)
    – Kollektivfelt til Eidkjosen (tiltak 17 og 29) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Tiltak 39 reduseres med 200 millioner kroner.
    – Innfartsparkering på Kvaløysletta (tiltak 47) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkel- og gangetiltak i Langnesområdet legges ikke inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkelvei med fortau langs Strandveien (tiltak 5) legges inn i første periode av porteføljen.
    – Sykkelvei med fortau langs Dramsvegen (tiltak 9) legges inn i første periode av porteføljen.
  • Det vedtas takst på kr 10/30 (utenom rush/rush) for takstgruppe 1 og dobbel takst for takstgruppe 2.
  • Innkrevingsperioden settes til 15 år.
  • Sone 1 skal deles opp til 2 soner slik at det totale antallet soner for bompengekonseptet blir 8 soner.
  • Det må legges frem en grundig utredning for en kombinasjon mellom drivstoffavgift og bompenger. Dette punktet er allerede vedtatt i kommunestyret 15.februar. Her ble det vedtatt følgende: «Kommunestyret ber om en sak del 2 av bompengevedtak med endelig fastsettelse av: Hvorvidt og/eller hvordan bompenger kan kombineres med bensinavgift i delfinansieringen av Tenk Tromsø».
  • Generelt skal kollektive og trafikale tiltak som gir størst kost-/nytte-effekt og tryggere skolevei gis prioritet i porteføljen.
  • Tromsø kommunestyre vedtar plassering av bomstasjonene, som vist i vedlegg 3 og 4.
    • Det etableres en bomstasjon på Flyplassvegen
    • Det etableres to bomstasjoner på Ringvegen
    • Det etableres tre bomstasjoner på rv. 862 Tverrforbindelsen
    • Det etableres to bomstasjoner på fv. 59 Stakkevollvegen
    • Det etableres en bomstasjon E8 ved Tromsøysundtunnelen
    • Det etableres en bomstasjon rv. 862 ved Tromsøbrua
    • Det etableres en bomstasjon på Kvaløyvegen
    • Det etableres en bomstasjon i Røstbakken
    • Det etableres en bomstasjon i Holtvegen
    • Det etableres en bomstasjon rv. 858 i Langnesbakken
    • Det etableres en bomstasjon fv 862 ved Langnestunnelen
  • Tromsø kommune forutsetter at det i Tromsø by vurderes å etablere en-portals bomløsninger. Det forutsettes at ny teknologi tas i bruk for å redusere tekniske løsninger rundt bomstasjoner og innkreving.

Det finnes i dag flere alternativ til tradisjonell bompengeinnkreving. Kommunestyret er opptatt av at vi skal bruke nye teknologier for å få ned kostnadene og få til ei mer rettferdig og effektiv innkreving av bompenger.

Tromsø vil gjerne være pilotkommune for nye teknologier og utfordrer partene i Tenk Tromsø til å finne nye metoder for innkreving.

  • Det vedtas takst på kr. 10/30 (utenom rush/rush) for takstgruppe 1 og dobbel takst for takstgruppe 2. Det legges til grunn en gjennomsnittlig takst på kr. 5,40 per passering. Takstene skal evalueres etter ett års drift og evt. justeres slik at den gjennomsnittlige taksten opprettholdes.

Takstene justeres i samsvar med prisutviklingen. For å redusere trafikkbelastningen i rushtidene er det vedtatt å innføre høyere bomtakster i rushtidene mellom klokken 06:30 og 09:00 og mellom klokken 15:00 og 17:00.

Elbiler betaler 50 % takst.

Det legges til grunn 20 % rabatt ved kjøp av AutoPASS-brikke. Timesregel – hvert abonnement betaler bare for en passering innenfor en time. Passeringstak – med AutoPASS-brikke betaler en for maksimalt 80 passeringer per kjøretøy i kalendermåneden.

Kommunestyret legger til grunn at det etter hvert innføres miljødifferensierte takster i tråd med vedtak som kommer nasjonalt med inndeling i kjøretøyklasser (Prop. 1 s 2016-2017).

  • Garantiene skal gis som selvskyldnergaranti. Tromsø kommune aksepterer et garantiansvar på kr. 512 millioner. Det forutsettes at Troms fylkeskommune stiller garanti for et tilsvarende beløp. Garantiansvaret reduseres i takt med nedbetalingen av lånene.
  • Tromsø kommune har dette som grunnlag til forhandlingene. Endelig forhandlingsresultat skal vedtas av kommunestyret