Høyres idrettsløft for Tromsø

Høyre har en god historikk på å realisere store idrettsløft for Tromsø. Det skal vi fortsette med om vi vinner valget i høst, og derfor lanserer vi Høyres idrettsløft for Tromsø i 10 konkrete punkter.

I Tromsø skal alle ha mulighet til å være med i idrett. Fysisk aktivitet gjennom egenorganisert og organisert idrett er viktig for livskvalitet og folkehelse. Idretten er en viktig arena for inkludering og integrering av mennesker. I Tromsø finnes det cirka 130 klubber og idrettslag. Idrettslagene er sterke lim og viktige møteplasser i bydelene og i distriktene. Nye idretter og aktiviteter kommer til og vokser raskt, og det krever større anlegg som må bygges. Mangelen på idrettsanlegg er den største begrensningen i deltakelse i fysisk aktivitet blant barn og unge.

Høyre har en god historikk på å realisere store idrettsløft for Tromsø. Det skal vi fortsette med om vi vinner valget i høst, og derfor lanserer vi Høyres idrettsløft for Tromsø i 10 konkrete punkter:

1. Starte byggingen av ny kommunal idrettshall (Tromsø Spektrum)
  2. Starte planleggingen av en ny friidrettsarena
  3. Legge til rette for at alle bydeler har et breddeidrettsanlegg
  4. Innføre fritidskort for alle barn og unge
  5. Sikre at idretten har en dør inn mot kommunen, særlig når det er turneringer og mesterskap
  6. Sette av areal til idrettsformål og støtte idrettslag med kommunal garanti for å utløse idrettsprosjekter
  7. Støtte inkluderingsarbeidet i Tromsø-idretten gjennom tiltak som Aktivitetsguide og lignende prosjekter
  8. Utrede nytt skøyteanlegg i vinterbyen Tromsø
  9. Bidra til serviceavtaler og bistand til drift av private idrettsanlegg
  10. Gjøre kommunale lokaler tilgjengelig og gratis for idretten når kommunen ikke bruker de