Samferdselsjubel i Tromsø

Det var stormende jubel da Ketil Solvik-Olsen slapp nyheten om ny E8 og første steg for Tindtunnelen på en pressekonferanse i Ramfjord utenfor Tromsø.

Det var stormende jubel da Ketil Solvik-Olsen slapp nyheten om ny E8 og konseptvalgutredning for Tindtunnelen med kobling til Ullsfjordforbindelsen på en pressekonferanse i Ramfjord utenfor Tromsø. Der kom det frem at Regjeringen, Krf og Venstre har blitt enige om ny E8 for 2,2 milliarder i kommende Stortingsperiode med finansiering i første periode av Nasjonal Transportplan.

En historisk dag for Tromsø-regionen

– Det er en historisk dag. Etter 30 år får vi endelig en løsning hvor lokalsamfunnet i Ramfjorden blir trygt adskilt fra hovedveien inn til Tromsø. Samtidig starter regjeringen utredningene for å se Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen i sammenheng med E8 sier stortingsrepresentant Kent Gudmundsen fra Høyre.

Tre års byggetid

Den statlige andelen skal være på 1,45 milliarder av den totale rammen på 2,2 milliarder som gir en bomandel på under 30%.

Det er ventet at reguleringsplanen skal være klar i sommer.

Neste skritt i prosessen er for kommunen å få på plass reguleringsplanen for ny E8 mellom Laukslett og Sørbotn.

Det er en del ting man må få unna før byggestart. Blant annet skal man forhandle med grunneiere og man skal legge prosjektet ut på anbud. Men byggeprosessen vil være i løpet av neste stortingsperiode, sier Kent Gudmundsen.

Byggetiden er planlagt å være på tre år.

Tindtunnel og Ullsfjordforbindelse

Samtidig setter regjeringen av penger til konseptvalgutredning (KVU) av Tindtunnelen med veikobling til Ullsfjordforbindelsen via Breivikeidet, som er første steg for å få realisert Tindtunnelen.

Konseptvalgutredningen skal blant annet se disse prosjektene i sammenheng med den pågående byggingen av E8 og hvordan de tre prosjektene bør tilpasses hverandre underveis, samtidig som den vurderer lønnsomheten i disse prosjektene.

– Dette betyr mye for oss. Høyre har jobbet lenge for at alle prosjektene skal ses i sammenheng. Ullsfjordforbindelsen har regjeringen allerede finansiert gjennom utvidelse av fergeavløsningsmidler, og nå kommer også utredningen for hvordan veien fra Ullsfjord til E8 og Tindtunnelen skal realiseres.

Ved en realisering av Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen i fremtiden kutter vi reisetiden betraktelig mellom Tromsø og Finnmark, samtidig som Lyngen blir en integrert del av Tromsø.

Dette vil bety mye for næringslivet i nord og ikke minst menneskene som bor fra Tromsø til Alta, sier stortingsrepresentanten fornøyd.