Tenk Tromsø – på lag med befolkninga?

– Jeg mener at Tenk Tromsø kan se internt etter løsninger for å spare penger, før de går ut å henter mer fra Tromsøs befolkning, mener Høyres Kassandra Hunstad.

Kassandra Hunstad er varamedlem til kommunestyret for Tromsø Høyre og kvinneforumsleder Troms Høyre

Av Kasandra Hunstad, varamedlem til kommunestyret for Tromsø Høyre og kvinneforumsleder Troms Høyre.

Tenk Tromsø ønsker å få inn mer penger fra bompengene.

Tenk Tromsø må ikke glemme at vi har et lokalsamfunn som skal fungere, og være inkluderende for alle. Vi ønsker vel et lokalsamfunn hvor alle kan være med? Hvor vanlige folk har anledning til å kjøre barna sine i barnebursdager på TSE, klatring og Tromsøbadet. Eller på ukentlige fritidsaktiviteter.

Tallene fra fritidsaktivitetene viser at deltakelsen har gått ned. Med de konsekvenser det har for deltakelse, samhørighet og folkehelse. Å øke bompengene vil potensielt føre til mindre deltakelse. Hvilket samfunn får vi i Tromsø by da? Ungene våre trenger å være sammen med andre på fritidsaktiviteter. Skjerm har tatt nok over samfunnet vårt, og med å begrense mulighetene for noen, fordi det er det bompengene gjør, blir samhold et større problem. Ungene våre er fremtiden vår, og vi er nødt til å legge til rette for møteplasser, aktiviteter og samhold.

Et annet syn i denne saken er jo økonomien. Dersom en familie ikke får budsjettet sitt til å gå rundt må man gjøre omfordeling og prioritering internt i familien – hvorfor skal Tenk Tromsø ikke heller se på de mulighetne først? Se internt om det er noe de kan gjøre for å kutte, ikke hente mer penger hos Tromsøs befolkning. I alle fall ikke på dette tidspunktet. Vi har et ansvar ovenfor barna våre, samfunnet vårt. Det er utfordringer med ungdomskriminalitet, utenforskap og mobbing. Det at potensielt flere skulle havne utenfor fordi de ikke kan delta på aktiviteter er helt uforsvarlig.

Jeg mener at Tenk Tromsø kan se internt etter løsninger for å spare penger, før de går ut å henter mer fra Tromsøs befolkning. Er det mulig å be om en redegjørelse for det, før dere går i gang med å øke utgiftene til folk i Tromsø?