Anne Berit Figenschau – vår ordførerkandidat

Hvorfor du skal gi Høyre og meg din stemme i Tromsø.

Anne Berit sine ambisjoner for Tromsø

Det jeg liker aller best med Tromsø er folkene.

Hver eneste bygd og bydel i denne kommunen er skapt av folk som vil noe. Vi som bor her i dag kan fryde oss over tidligere generasjoner med fremsynte folk som fikk bygget bruer og tunneler, havner og universitet, skoler og idrettshaller, boligfelt og bedrifter. Den arven må vi videreføre.

Tromsø skal være en attraktiv by også i fremtida. En av våre største utfordringer er å rekruttere og beholde folk. Dersom vi skal vi få folk til å bli boende i Tromsø, og nye folk til å flytte hit, må vi ha gode boliger i trygge nærmiljø. Det må bygges mer, slik at flere kommer inn på boligmarkedet. Da blir det viktig med ny Kvaløyforbindelse via Håkøya, slik at vi får opphevet byggestoppen på Kvaløya.

En god Tromsøskole gir muligheter for alle. Elever som sliter med lesing, skriving og regning må fanges opp tidlig og gis god hjelp. Det blir viktig å redusere bruken av ufaglærte i spesialundervisningen og styrke laget rundt den enkelte elev.

Jeg er opptatt av å gi dem som har falt utenfor en vei tilbake til skole og arbeid. Å ha en jobb å gå til er vårt viktigste virkemiddel mot fattigdom, økte forskjeller og utenforskap – og veien til god integrering på alle samfunnsplan.

Gammel nok til å bestemme selv, sier seniorene i Høyre. Jeg vil at våre eldre skal få bestemme mer over egen hverdag, blant annet ved at kommunen legger til rette for fritt brukervalg for hjemmebaserte tjenester.

Frivilligheten er en viktig ressurs i Tromsø. Vi skal alltid være positive til initiativ fra frivillige lag og foreninger. Jeg vil spille på lag med alle gode krefter, og sørge for økt samarbeid og brobygging mellom kommunen, næringsliv, folk og kompetansemiljøene i Tromsø. Det vil gi større mangfold og bedre kvalitet i de tjenestene som kommunen tilbyr. Vi er på det beste når jobbskapere, innbyggerne, kommunen, lag og foreninger samarbeider. Slik skaper vi gode nærmiljø med møteplasser og flere aktivitetstilbud i sentrum, bydelene og distriktene.

Tromsø har et enormt potensial som vekstmotor i nord og i Norge. Dette potensialet vil jeg bidra til at Tromsø får tatt ut. Jeg er en handlekraftig person som får ting gjort. I tillegg har jeg med meg et knalldyktig lag, med en bredde i kunnskap og bakgrunn som andre partier kan misunne oss.

Sammen skaper vi det beste Tromsø.

Oslotur med Christian

Fjelltur på Kvaløya