Trondheim Høyres første valgløfte: Vi vil styrke skolen

Trondheim Høyre presenterte fredag 07. juli vårt første valgløfte. Skolen i Trondheim skal styrkes med 250 millioner kroner de neste fire årene.

skole
Ordførerkandidat Kent Ranum sammen med bystyrekandidat Mats Ramo møter skolebarn på Huseby skole i Trondheim.

–Høyre skal prioritere det viktigste først. Vi vet at de som sliter med å fullføre skolegangen begynner å få problemer med å henge med tidlig. Vi skal bruke de store pengene på de minste barna, og satse på laget rundt elevene. Derfor velger vi å prioritere mange millioner på økt grunnbemanning den neste perioden. Alle skoler skal nå lærernormen, og alle elever skal mestre lesing, skriving og regning, sier Høyres ordførerkandidat Kent Ranum.

Han fortsetter å legge vekt på at tidlig innsats er helt nødvendig om alle skal lykkes i skoleløpet. –Denne jobben starter allerede i barnehagen. De har et særlig ansvar for å få opp lesegleden blant barna. Her skal vi få på plass ressurser og sikre et bedre samarbeid mellom skole og barnehage.

Høyre mener skolene selv vet best hvor de trenger ressursene. Derfor vil ikke Høyre legge føringer på hvor pengene skal brukes ved de enkelte skolene, men heller lytte til de som vet hvor ressursene trengs. Skolene trenger mer tillit.

Høyre lover å ha en plan for skolestruktur og investeringer i skolebygg på Tiller i løpet av 100 dager etter valget. Her vil vi ha søkelys på at alle elever skal kunne lære i trygge og gode klasserom, og at rommene for praktisk-estetiske fag blir brukt til det de er laget for. Man får ikke gjort naturfagsprosjekter i en lab som brukes som klasserom. Når vi vedtar vårt første budsjett, skal vi også lage en plan for resten av byen.

Dette vil vi prioritere:

• Løft for skriving, lesing og regning

·         Gjennom satsing på forskningsbasert tidlig innsats.

·         Ekstra oppfølging til de elevene som trenger det, tidligere.

·         Etter- og videreutdanning i basisfagene for lærere i barneskolen.

• Øke bemanningen i skolen – læreren skal få være lærer

·         Flere miljøarbeidere inn i skolen som kan avlaste læreren med oppgaver som ikke er knyttet til undervisning

·         Alle skoler skal nå lærernormen

• Styrke laget rundt eleven

·         Sikre tilbud med helsesykepleiere og miljøkoordinatorer på alle skoler.

Les mer i Adressa her!