Et aldersvennlig samfunn

Trondheim Høyres Hovedsaker

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Trondheim.

Eldreomsorgen i byen er for dårlig. De ansatte gjør så godt de kan, men merker at bemanningen og ressursene ikke strekker til. Vi har gang på gang hørt historier om pleiere som går overtid uten å få betalt, at pasienter ikke får stell på flere timer, og at hjemmetjenesten har for travelt. Dette skyldes ikke de ansatte, men dårlige politiske prioriteringer. Greit nok er ikke godt for våre eldre. Sykefraværet i kommunen viser at vi har sviktet som arbeidsgiver.

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Trondheim. Alle har forskjellige behov, enten du er en aktiv senior eller trenger hjelp i hverdagen. Som senior i Trondheim vil vi bidra til at du får et godt og aktivt liv. Vi vil sørge for at alle eldre opplever livsglede, og både har en tilpasset helsetjeneste, rett bolig til rett tid, og et godt aktivitets- og kulturtilbud i kommunen.

Vi vil øke grunnbemanningen i sykehjemmene og få ned sykefraværet i eldreomsorgen. Målet er å gi alle gode og verdige liv. Slik skaper vi et Trondheim hvor det er trygt og godt å bli gammel.

Trondheim Høyre vil:

• Øke bemanningen i helsesektoren i Trondheim, ved at flere leverer tjenestene og færre planlegger dem.
  • Bygge rett bolig til riktig tid. Høyre vil bygge boliger sånn at flest mulig kan bo lengst mulig hjemme. Økt bruk av velferdsteknologi, gode fellesarealer, møtesteder og stimulering til aktivitet og fellesskap er viktige forutsetninger for å lykkes.
  • Sykefraværet skal ned for å gjøre hverdagen til ansatte og de som mottar tjenester enklere og bedre. Dette skal vi gjøre gjennom å øke grunnbemanningen, avlaste sykepleiere og gjennom å ta de ansattes arbeidsmiljø på alvor.
  • Innføre et såkalt «pakkeforløp for demens», hvor demenspasienter skal loves rask utredning, diagnosisering – og hjelp.