Bedre og raskere hjelp

Trondheim Høyres Hovedsaker

Vi vil ha en by med muligheter for alle!

Alt for mange faller utenfor fellesskapene våre. Veien tilbake er for lang og kronglete. Trondheim er en av byene i Norge med flest overdosedødsfall, vi har økning i antall akuttvedtak overfor barn med omsorgssvikt og flere sliter med psykisk uhelse. Flyktninger venter for lenge på å få delta fullt og helt i samfunnet. Bo- og aktivitetstilbudet for de med psykisk funksjonsnedsettelse er for dårlig. Mange kjenner nå på en strammere økonomi. Hos barn blir ofte fritidstilbudet kuttet først. Alt for mange står utenfor arbeidslivet.

Alle skal ha muligheten til å leve gode liv der de føler seg verdsatt og som del av et fellesskap. Dette gjelder også for de som av ulike årsaker faller utenfor arbeidslivet, lever i rus, eller sliter med psykisk uhelse. Køene for psykisk helsehjelp må drastisk ned. De som ønsker å finne en vei ut av rusen, må få raskere hjelp. Flere må hjelpes til å finne veien inn i arbeidslivet. Mennesker med nedsatt funksjonsevne og beboerne i BOA skal få et verdig tilbud. Dette gjør vi gjennom å styrke frivilligheten og gi raskere og bedre hjelp til dem som trenger det mest. Veien tilbake til et godt liv må gjøres enklere for alle som ønsker seg tilbake.

Trondheim Høyre vil:

• Tilby støtte og behandling til de som har vært utsatt for mobbing, vold og overgrep, inkludert tilgang til psykologisk hjelp og andre tjenester.
  • Vi skal spille frivilligheten god gjennom å øke bevilgninger og stille lokaler til rådighet slik at de får muligheten til å bidra i inkluderingsdugnaden.
  • Gi et verdig bo- og aktivitetstilbud for personer med fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse ved å lytte til brukere og pårørende.
  • Styrke rusomsorgen og gi raskere hjelp til dem som sliter psykisk.