Skole

skole

Vi skal bruke de store pengene på de minste barna, læreren skal få tid til å være lærer og ingen skal falle utenfor.

Alt for mange barn i Trondheim strever med lesing, skriving og regning. Ca. 1 av 4 elever på 8.trinn i ungdomsskolen kan ikke lese eller regne skikkelig. Hvis ikke ungdomskolen retter opp dette, vet vi at disse elevene vil slite med å fullføre videregående. Hele 3 av 10 skoler mangler spesialrom som naturfagrom og skolebibliotek.

Skolene og lærerne sier de står i en umulig spagat der de må velge mellom å følge opp klassen eller å følge opp enkeltelever. De får ikke nok tid på å undervise og hjelpe elevene. Vi må gi læreren tid til å være lærer. Dette gjør vi gjennom å få andre yrkesgrupper inn i skolen. Skolen er for lite tilpasset den enkelte. A4-skolen passer hverken hun som sliter litt i ett fag, eller han som kjeder seg og trenger større utfordringer. Faller man utenfor i skolegangen, er det mye vanskeligere å hente seg inn. Vi må derfor sørge for at de som faller utenfor får den hjelpen de trenger, når de trenger den. Vi må bygge en skole basert på tillit, der lærere har fleksibilitet, elever trives, mestrer og laget rundt eleven er sterkt nok til å få eleven gjennom skolegangen.

Høyre vil jobbe for en god skole med trivsel, mestring og læringsglede. Ingen skal gå ut av skolen uten å kunne lese, skrive eller regne skikkelig. Slik sikrer vi at flest mulig mestrer sitt eget liv og utnytter sitt fulle potensial uavhengig av bakgrunn eller bydel. Alle elever skal fullføre videregående skole. Den jobben begynner tidlig. Det viktigste vi kan gjøre er å investere i lærere og hele laget rundt eleven.

Trondheim Høyre vil:

  • Prioritere det viktigste først: Vi vil bruke de store pengene på de minste barna. Dette gjør vi gjennom å prioritere tidlig innsats i skolen og sikre at alle elevene lærer å lese, regne og skrive skikkelig.
  • Satse på læreren og laget rundt eleven: Sikre lærerne faglig påfyll gjennom å videreføre den populære ordningen for videreutdanning. Løfte lærerens status og gi læreren mer tid til å være lærer gjennom å få flere helsesykepleiere og psykologtjenesten inn i skolen.
  • Skolen i storsamfunnet: Skolen skal samarbeide med næringslivet, kulturskolen og frivillige organisasjoner for å gi elevene relevante praktiske møter med verden utenfor. I tillegg skal hele laget rundt eleven hjelpe barna knytte gode, sunne relasjoner til hverandre.

Høyre vil prioritere 250 millioner ekstra til skole

–Høyre skal prioritere det viktigste først. Vi vet at de som sliter med å fullføre skolegangen begynner å få problemer med å henge med tidlig. Vi skal bruke de store pengene på de minste barna, og satse på laget rundt elevene. Derfor velger vi å prioritere mange millioner på økt grunnbemanning den neste perioden. Alle skoler skal nå lærernormen, og alle elever skal mestre lesing, skriving og regning, sier Høyres ordførerkandidat Kent Ranum. 

Han fortsetter å legge vekt på at tidlig innsats er helt nødvendig om alle skal lykkes i skoleløpet. –Denne jobben starter allerede i barnehagen. De har et særlig ansvar for å få opp lesegleden blant barna. Her skal vi få på plass ressurser og sikre et bedre samarbeid mellom skole og barnehage. 

Høyre mener skolene selv vet best hvor de trenger ressursene. Derfor vil ikke Høyre legge føringer på hvor pengene skal brukes ved de enkelte skolene, men heller lytte til de som vet hvor ressursene trengs. Skolene trenger mer tillit.

Høyre lover å ha en plan for skolestruktur og investeringer i skolebygg på Tiller i løpet av 100 dager etter valget. Her vil vi ha søkelys på at alle elever skal kunne lære i trygge og gode klasserom, og at rommene for praktisk-estetiske fag blir brukt til det de er laget for. Man får ikke gjort naturfagsprosjekter i en lab som brukes som klasserom. Når vi vedtar vårt første budsjett, skal vi også lage en plan for resten av byen. 

Dette vil vi prioritere:

  • Løft for skriving, lesing og regning


·         Gjennom satsing på forskningsbasert tidlig innsats. 

·         Ekstra oppfølging til de elevene som trenger det, tidligere.

·         Etter- og videreutdanning i basisfagene for lærere i barneskolen. 

  • Øke bemanningen i skolen – læreren skal få være lærer


·         Flere miljøarbeidere inn i skolen som kan avlaste læreren med oppgaver som ikke er knyttet til undervisning

·         Alle skoler skal nå lærernormen

  • Styrke laget rundt eleven


·         Sikre tilbud med helsesykepleiere og miljøkoordinatorer på alle skoler.