Høyre vil la lokale politikere få styre mer

Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker nå å lempe på regelverket i Plan og bygningsloven. nn n

nn At mer makt blir overført fra staten til kommunene er godennyheter i en tid hvor utfordringene står i kø for både privatpersoner,nnæringsliv og offentlig sektor. Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønskernnå å lempe på regelverket i Plan og bygningsloven og har i den forbindelse sendtnut et nytt forslag på høring om å overføre mer makt og større frihet til kommunene.

nn

Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) foreslårnå gi lokale politikere mer makt ved å senke terskelen for å tillatendispensasjon etter plan- og bygningsloven. De nye reglene gjør det mye enklerenfor utbyggere å få godkjent endringer i en reguleringsplan. Dermed skal ikkenStaten lengre legge seg opp i saker som for eksempel knyttet til dispensasjonernfor garasje, uthus, plattinger eller antall etasjer. Slike saker foreslås detnnå skal kunne avgjøres lokalt.

nn

Det er en klar fordel med mer lokal avgjørelsesmyndighetnfordi lokale folk kjenner de lokale forholdene best.

nn

Anbefalingen går på at Fylkesmannen sin adgang til ånoverprøve kommunene sitt skjønn blir fjernet helt for lokale saker og Domstolennkan heller ikke overprøve i lokale saker. Lemping på reglene vil spare kommunenenfor mye arbeid ved behandlingen av dispensasjonssøknader.

nn

For innbyggernenbetyr dette enklere og raskere saksbehandling, og at huseier lyttes mer til nårndet er snakk om fornuftig og hensiktsmessig utnyttelse og bruk av egen eiendom.

nn

I tida framover, både under og etter koronakrisa, er det ennviktig samfunnsoppgave å stimulere til utvikling og vekst i kommunene. Lokalenhandlingsrom er derfor et viktige politisk virkemidler for nettopp å få dettentil.

Tvedestrand Høyre

Einar Johnsen, gruppeleder