Ti gode grunner til å stemme Høyre i Tvedestrand

1. Utvikle området ved gammel barneskole

Når flere kommunale bygg mellom Rughaven, Tjenna og Knut Knudsens plass er ledige, må området utvikles slik at dette bidrar til økt bosetting. En riktig utvikling og utnyttelse av disse arealene med attraktive leiligheter og uteområder for unge og eldre vil vitalisere sentrum.

2. Ny E18 Tvedestrand – Dørdal

E18 med 4-felt og 100 km/t må fullføres. Boligområder, landbruk og sikkerhet skal prioriteres minst like høyt som natur.

3. Morrow-effekten må utnyttes

Satsingen som planlegges i vår umiddelbare nærhet kan gi flere tusen nye innbyggere i regionen. Disse muligheter og utfordringene må vi må ta aktiv del i, ved å utvikle boligtomter, sikre barnehageplasser, og jobbe godt sammen med nabokommunene med kommunikasjon og informasjon.

4. Vekst i næringslivet og flere arbeidsplasser

Vi heier på jobbskaperne! Det skal være attraktivt å etablere seg og utvikle seg i kommunen vår. Vi skal videreføre kommunens fritak for eiendomsskatt på næringsvirksomhet, og vi skal legge til rette for helårsturisme og oppgradere havneområdet. Hytteeiere og turisme er vesentlig for kommunens næringsliv.

5. Økt boligbygging og aktive lokalsamfunn

Vi skal være en JA-kommune ved å legge til rette for boligbygging både sentrumsnært og i kretsene, med mål om flere yngre innbyggere og familier. Vi skal ha en positiv holdning og støtte aktiviteter og initiativ fra lokalsamfunnene.

6. Trygge lærings- og oppvekstvilkår for barn og unge

Å være ung i Tvedestrand skal være spennende, gøy, inkluderende og trygt. Vi må legge til rette for rusfrie aktiviteter og styrke den tidlige innsatsen med vekt på mestring og tilhørighet.

7. Gode helse- og omsorgstjenester til alle

Syke og eldre skal bli godt ivaretatt i Tvedestrand. Vi skal jobbe for heltidsstillinger og endrede turnusordninger som skal bidra til fornøyde ansatte og brukere. Skal kommunen evne å møte demografiendringene og gi forsvarlige tjenester fremover, må vi tørre å vurdere bemanningsutfordringene i full bredde.

8. Effektivitet og kvalitet i kommunale tjenester

Tvedestrand skal ha kommunale tjenester som våre innbyggere er fornøyde med. Vi må skape arenaer for mer direkte kontakt mellom innbyggere, administrasjon og politikere, og vi må forbedre informasjon og kommunikasjon med innbyggere, hytteeiere og besøkende.

9. Sterkere fokus på klima, energi og miljø

Tvedestrand kommune skal ta klima, energi og miljøansvaret på alvor. Ny plan må etableres, kommunal kunnskap om energirådgivning må økes, og vi skal støtte og motivere næringsdrivende og privat til bruk av alternative energikilder og energitiltak.

10. Kommunestruktur

Tvedestrand må som andre kommuner ha kompetanse, fagmiljøer og ressurser som sikrer innbyggerne gode og effektive tjenester. Høyre mener det er ansvarlig ikke å utelukke noe alternativ for hvordan man skal løse fremtidens utfordringer, før temaet er vurdert på en nøytral og grundig måte.