7 gode grunner til å stemme Høyre i Vågan

Her er syv gode grunner til å stemme på Vågan Høyre ved høstens valg

1. Tryggere styring av kommunens økonomi

Vågan Høyre vil stå for en ansvarlig styring av en kommuneøkonomi i balanse, og arbeide for at Vågan Kommune har økonomiske muskler til å kunne møte de økte kapitalutgiftene, omstille driften til endringer i oppgaver, og endringer innbyggernes behov.

2. Et aldersvennlig Vågan

Vi blir stadig flere eldre, og i 2035 nærmer vi oss tusen innbyggere over 80 år. Samtidig blir vi ikke tilsvarende flere hender til å ta vare på oss når vi blir gamle. En verdig alderdom handler om å ha mulighet til å velge det som er best for en selv. Vågan Høyre vil at eldre skal ha større valgfrihet, og verdighet i omsorgen. De skal kunne bo hjemme så lenge det er mulig, og de selv vil, og få tilbud om omsorgsbolig når det er behov for dette! Vi vil la de eldre spise til normale tider. Vi vil styrke innsatsen i eldreomsorgen i takt med behovet. Mange eldre har god helse og vi må legge til rette for at de som ønsker å bidra eller delta på tilbud, kan gjøre det blant annet gjennom godt samarbeid med frivilligheten.

3. Bli den dyktigste kommunen i Norge på å gripe mulighetene

Vågan skal være en kommune som ønsker å si ja. Vi skal vise velvilje for utvikling av alt fra eiendommer og næring, til velforeninger og stiftelser. Vi ønsker maksimale tidsfrister for saksbehandling og en kommuneadministrasjon som aktivt hjelper de som trenger hjelp. Høyre ønsker å ta initiativ til etableringen av en mentorgruppe for nyetablerere.

4.  Alle barn og unge skal kunne delta på fritidsaktiviteter

En meningsfull fritid for barn og unge er grunnleggende i livet. Vågan Høyre vil tilby barn fra lavinntektsfamilier gratis tilgang på tilbud som kino, kulturhus, svømmebasseng og treningsavgift i idrettslagene. Legge til rette for at BUA skal få lov å videreutvikle seg med enda bedre åpningstid, og enda mer utstyr.

5. Ta vare på det vi har og bygge nytt der vi må

Vi ønsker å sikre tilstrekkelig vedlikehold av eksisterende idrettsanlegg, nærmiljøanlegg, parker og lekeplasser. Gjerne i samarbeid med idrettslag, velforeninger og initiativ fra befolkningen. Vågan Høyre vil jobbe for at vi får realisert nytt basseng i Svolvær så snart som mulig.

6. Økt livskvalitet og trivsel

Vågan Høyre vil arbeide for at der tilbys aktiviteter i kommunen som øker bostedsattraktiviteten og bidrar til økt trivsel. Forskjønning og aktiv bruk av parkene i Svolvær, Kabelvåg og Henningsvær. Forskjønning av området på Kuba, forbedret tilgjengelighet for Langåsen kulturpark, utrede sentrumsnær lekeplass i Kabelvåg, og bygge «Frits-veien» gjennom Vesterskaret.

7. Fortsette satsningen på «Lofoten de grønne øyene»

Samspillet mellom utvikling og ivaretakelse er vanskelig. Vågan Høyre har tro på at prosjektet «Lofoten de grønne øyene» vil legge grunnlaget for en god og balansert miljøpolitikk, og en bærekraftig utvikling i hele regionen. Vi ønsker samtidig å legge til rette for økt fornybar energiproduksjon i Lofoten.

Husk å stemme Høyre to ganger i høst for at din stemme skal bli hørt langs hele Nordland!

Stemmelokalene åpner allerede 10. august 2023, da får du muligheten til å stemme på lokalvalget men også til fylkestingsvalget. Vi oppfordrer alle å stemme Høyre to ganger for å sikre at dine lokale interesser blir hørt på fylket!