Årsmøteuttalelse – Innbyggerne i Vardø fortjener bedre bibliotektjenester

Vedtatt på Vardø Høyres årsmøte 28. mars 2023

Biblioteket er en viktig samlingsplass i et samfunn. I nasjonal bibliotekstrategi for 2020-2023 er det fremhevet at bibliotekene er, og skal være, åpne, inkluderende og tilgjengelige steder for rekreasjon, debatt, opplysning og kunnskap. Kommuner som utvikler bibliotekene sine til å bli gode og tilgjengelige, er demokratifremmende og skaper fellesskap.

Gode bibliotektjenester kjennetegnes ikke bare ved at biblioteket er åpent. Biblioteket skal drive aktiv formidling og være en arena for offentlig samtale og debatt. Ifølge Troms og Finnmark fylkesbiblioteks presentasjon over bibliotekene i fylket har Vardø folkebibliotek 0,2 årsverk. Dette er ikke godt nok.

Folkebibliotekloven bestemmer at alle kommuner skal ha fagutdannet biblioteksjef. Det har vi ikke i Vardø. Nasjonalbiblioteket påpekte i 2021 at kommunen bryter loven.

Vardø kommune har plikt til å sørge for at kommunens innbyggere har tilgang til et godt bibliotektilbud. Vardø Høyre mener at kommunen må sørge for å få tilsatt biblioteksjef med riktig kompetanse og utvikle biblioteket til en aktiv og moderne møtearena.