Seks gode grunner til å stemme Høyre i Vegårshei

1. Eldre skal møte respekt og omsorg

I årene fremover vil det være flere eldre på Vegårshei enn i dag, som alle fortjener et verdig omsorgstilbud. Valgfriheten når du eller dine trenger litt ekstra hjelp er en verdi vi må ta vare på. Å bo i eget hjem er velferd – og de som vil må få bo hjemme lenger. Vi skal ha flere sentrumsnære boenheter som er universelt utformet og tilpasset eldre. Vegårshei Høyre vil at kommunen også bør realisere dette på egne arealer og legge bedre til rette for private aktører. Bruk av velferdsteknologi vil også gjøre det enklere å bo hjemme.

2. En trygg skole for alle

Vegårshei skole er en god skole for våre elever. Vi ser i tallene fra Ungdata at også her er det elever som sliter med blant annet psykisk helse og mobbing. Det er ikke bare norsk og matte man skal lære på skolen, men også hvordan man takler livet. Å ansette andre yrkesgrupper og bruke alternative opplæringsarenaer er viktig for mange elever. Satsingen på etter- og videreutdanning av lærerne er beste løsningen for å få enda bedre læringsutbytte i skolehverdagen. Vegårshei Høyre vil fokusere på å sikre skolen et trygt og godt læringsmiljø og gi barna våre best mulig sjanser videre i livet uansett yrkesvalg.

3. På lag med jobbskaperne

Næringslivet er motoren i samfunnet vårt og Vegårshei Høyre kommer aktivt til å kjempe for bedriftenes vilkår og muligheter. Vi ønsker å realisere verdiene vi har blant annet i «kommuneskogen», for å investere i nye næringsarealer eller andre viktige samfunnsoppgaver. Vegårshei kommune skal til enhver tid jobbe for bedriftenes muligheter, nye og etablerte. Vår aktive og offensive næringspolitikk vil skape nye arbeidsplasser og et sterkere samfunn med flere muligheter for alle. Vegårshei er klima positiv, dette bør gi positive føringer i kommunens planer og økonomi. Vi har et aktivt skogbruk som binder mellom 7 og 8 ganger mer enn det vi slipper ut av CO2, denne bindingen kan økes med enda mere aktivt skogbruk. Sentralt er det uttrykt at CO2 fangst er verdiskaping, dette bør kommunene være en del av. Etablering av Morrow Batteries i Arendal og utbygging av næringsareal i Åmli vil bety store ringvirkninger for næringsliv og samfunnet i regionen. Vegårshei må ha tilstrekkelig antall byggeklare tomter, boliger og (utleie) leiligheter både for nåværende innbyggere, flyktningene og tilflyttere. Gjennom forskjellige virkemidler motiverer kommunen private utbyggere til en raskere utbygging.

4. Eiendomsskatten skal ned

Eiendomsskatt på egen bolig og hytte er en usosial skatt. Med dagens levekostnader er det mange som sliter med å få endene til å møtes. Uten eiendomsskatt blir Vegårshei en enda mer attraktiv bokommune med tanke på den regionale næringsutviklingen. Reduksjon av eiendomsskatten var det eneste vi ikke fikk gjennomført forrige periode.

5. E18 må fullføres

Planleggingen av E18 mellom Bamble og Tvedestrand fikk en brå slutt høsten 2021. Utbedring av tilførselsvei Fv416 til Vegårshei har stoppet opp. Nye Veiers forslag bør veie tungt i den videre prosessen. Vegårshei Høyre vil jobbe for at denne veien skal bygges så raskt som mulig av hensyn til trafikksikkerhet, regionens utvikling og miljø.

6. Tettere samarbeid i regionen

Kommunen er veldig sårbar når det gjelder fagmiljøer og ressurser som sikrer innbyggerne forsvarlige tjenester. Oppgavene i kommu- nene blir stadig vanskeligere, flere eldre med sammensatte behov, vanskeligheter med å rekruttere og utfordringer når ansatte er borte. Vegårshei Høyre vil se på samarbeidsmuligheter på tvers av kom- munegrenser for å møte fremtidens behov innen tjenester og ivare- ta våre innbyggere og ansatte. Vi vil også jobbe med forenkling og reduksjon av byråkratiet.