Nå begynner jobben

Jeg skjønte valget kunne gå bra for oss en torsdag ettermiddag på Tveitasenteret.

Alna Høyre

Dette innlegget er skrevet av Berit Solli, leder i Alna Høyre.

Igjen dro jeg Høyre-t-skjorten over hodet og løftet sekken med løpesedler over skulderen. Kveld etter kveld var vi i år ekstra mange som gikk rundt og delte ut i postkasser og snakket med folk som turet hunden og drev i hagen. Aldri før har jeg opplevd så blide velgere, så mange som har sagt at de vil ha en endring i byen. Fra Teisen til Ellingsrud har vi gått gatelangs og stått på stand, tidlig og sent.

Vi har delt ut buffs fordi Høyre tar vare på stemmen din. Vi har hatt lykkehjul på stand og delt ut potetgullposer med Høyregull til alle som kom på blått.

På stand er det alltid god stemning mellom partiene. Vi kjenner hverandre som engasjerte groruddøler, fra styrer og politikk, folkemøter og tidligere valgkamper. Vi bytter drops og hjelper hverandre å sette opp stands og beachflagg så det blir fint for alle. Ikke minst er det viktig at velgerne kommer frem når alle blir ivrige samtidig.

Unntaket fra lokalpartienes trivsel var de utskremte fra LO. De ble skikkelig sure når de iblant mistet plassen de prøvde å ha for seg selv nærmest døren til senteret.

«De blideste vinner valget,» tenkte jeg. Og jaggu meg, fikk jeg rett.

Fra to til tre i BU

Resultatet av all innsatsen var så deilig: Høyre gjorde sitt beste valg i Groruddalen i manns minne! I Bjerke ble Høyre største parti med 25,2 prosent av stemmene. I Alna fikk vi 19,9 prosent, i Grorud 17,9 prosent og i Stovner hele 25,3 prosent oppslutning i kommunevalget.

Det er fantastisk fremgang fra forrige kommunevalg! I Alna økte vi med hele 34 prosent fra sist, og vi økte fra to til tre representanter i bydelsutvalget.

Arbeiderpartiet har alltid vært litt selvgode i Groruddalen. Nå fikk de seg en kilevink.

Muligheter for alle

Jeg tror forklaringen på hva som har skjedd best kan illustreres med en torsdag ettermiddag jeg sto på stand på Tveita: Da kom et par gående mot oss politikerflokken utenfor senteret. En av de røde t-skjortene i horden traff paret først, med et forsøk på å gi dem en løpeseddel, men fikk kontant svar: «Nei, takk! For i år er det vanlige folks tur!»

Arbeiderpartiet har hatt slagordet om at det er vanlige folks tur. Nå slo slagordet dem i bakhodet så det smalt over hele dalføret. Det var litt vondt og mest godt å se på.

Paret kom bort til meg, og tok imot Høyres løpeseddel med tittelen «Muligheter for alle».

Her tror jeg forklaringen ligger til mye av Høyres fremgang i Groruddalen. Folk opplever ikke at det har vært deres tur på en positiv måte. Det er heller blitt deres tur til å betale mer skatter og avgifter, deres tur til å lete etter parkering, til å kjempe mot papirmøller og stive regler, til å kjempe for ungene sine i skolen.

Snakke om egen politikk

Jeg tenker også at å tillegge andre partier meninger de ikke har, nå har straffet seg. Når vi i Høyre får snakket direkte med velgerne selv, istedenfor at andre partier uttaler seg om hva vi mener, så blir dialogen bedre for alle parter. Det gjelder alle partier.

Et eksempel: En mann kom bort til meg og Arbeiderpartiet på stand: Han hadde alltid stemt Arbeiderpartiet, men i år vurderte han Rødt. Dessuten var han opptatt av rosa busser. Jeg tok et skritt tilbake, og tenkte at her må Arbeiderpartiet hente inn igjen en fra kommunismen. Men, Arbeiderpartiets utsendte benyttet isteden anledningen til å si noe negativt om hva MDG hadde stemt om rosa busser! Jeg sto helt perpleks og så på. Hun hentet jo ikke inn en Ap-stemme, i det hele tatt. Snakk om å få opplegg til smash, og så isteden sende tennisballen rett i nettet!

Det var en demonstrasjon av hvor viktig det er å snakke om egen politikk og egne fortrinn. Og ikke tillegge andre meninger de ikke har (jeg vet ikke hva MDG har stemt om rosa busser, det får de forklare selv).

Så vant vi! Nå har borgerlig side flertall i bystyret. Vi har skremt Arbeiderpartiet, selv i deres gerhardsenske bastion her i dalføret langs Alnaelven.

Samarbeide bredt

Når jeg skriver dette torsdag formiddag, er ikke byrådsforhandlingene til vår Eirik Lae Solberg & co ferdig.

Uansett hvem Høyre kommer i byråd med, så skal vi nå brette opp skjorteermene! Vi skal samarbeide bredest mulig for å få bedre økonomi, skole og eldreomsorg, mens vi redder klima.

Vi skal svare opp paret som erklærte at det nå virkelig er vanlige folks tur. Vi vil forbedre vanlige folks økonomi med lavere skatter og avgifter. Vi skal snu den store skuta «Osloskolen» slik at det blir muligheter for alle skoleelever. Ungene må få lære og legge fundamentet for et langt liv som gode borgere i forpliktende fellesskap.

Arbeidsdalen

Min hjertesak er hvor viktig det er for folk å jobbe. Det er helse og samfunnsbygging i å jobbe. På engelsk snakker man om ABC – activity, belonging og commitment. Altså aktivitet, tilhørighet og forpliktelse. Arbeid er veien til helse, tilhørighet og å skape noe sammen.

Vi har et fantastisk lokalt næringsliv. Alna bydel har hele 32.000 arbeidsplasser. Vi «eksporterer» masse med alle våre virksomheter innen handel, inkludert Oslos største besøksattraksjon IKEA. Innen varehandel er Alna byens desidert største bydel med 8300 arbeidsplasser, ifølge statistikkbanken til Oslo kommune.

Vi har også mange håndverkere, og bygg og anlegg er nest største næring i bydelen med 5400 ansatte. 5000 mennesker holder landets logistikk-nav i dalbunnen, lager og transportvirksomhet i sving. Så følger de andre næringene nedover listen, med tjenester, helse og omsorg, osv.

Ikke noe sted i landet og i byen gir næringslivet så mange muligheter. Privat næringsliv skaper verdier, muligheter for utfoldelse og fellesskap. Her i arbeidsdalen sæler vi på.