Bli kjent med Bengt!

Ås Høyres ordførerkandidat er klar i sin tale: 32 år er nok! Han skal sammen med laget sitt sørge for et politisk skifte i Ås til høsten. Bli bedre kjent med han!

Bilde av Bengt.

Hvem er Bengt?

Navn: Bengt Nøst-Klemmetsen

Alder: 52 år

Bosted: Sjøskogen

Sivil status: Ektefelle og pappa

Yrke: Datakommunikasjon og sikkerhet

Politisk erfaring:
Kommunestyret 2015-2019
Hovedutvalg for oppvekst og kultur 2015-2019
Kommunestyret 2019-2023
Hovedutvalg for teknikk og plan 2019-2023
Breivollutvalget 2019-2023
Gruppeleder 2020-2023
Formannskapet 2020-2021

Fritidsinteresser: Har drevet med boksing og amerikansk fotball. Nå er det sykling, helst i skogen, men også på landevei. Jakt er en stor interesse, og tidvis litt fiske. Liker å være på sjøen om sommeren, i motorbåt eller kajakk. Går på ski om vinteren.

5 kjappe

Hva motiverer deg?
Resultater. Å kunne jobbe i et team og oppnå endring og forbedring. At velgere kommer bort og forteller at de har fått en bedre hverdag som følge av vår politikk.

Hva irriterer deg?
Maktmisbruk og arroganse. Fokus på prinsipper som hindrer gode løsninger. Urettferdighet!

Hva kan du ikke gå en hel dag uten?
Kaffe og nyheter.

Har du en guilty pleasure?
Elsker kake…

Har du en funfact om deg selv?
Jeg har bodd ett år i Ghana og gått ett år av barneskolen der.

Den politiske reisen

Bilde av Bengt i kommunestyresalen.
Fersk folkevalgt: Selfie fra det første kommunestyremøtet i 2015.

Bengt stilte til valg første gang i 2015. Den gangen nederst på listen som såkalt «listefyll». Allerede da var han en populær fyr, og mange personstemmer gjorde at han kom rett inn i kommunestyret.

Han har alltid hatt et brennende engasjement for barn og unges oppvekstsvilkår, og det passet derfor perfekt at han fikk sitte i Hovedutvalg for oppvekst og kultur.

Hva overrasket deg mest med lokalpolitikk?

Omstendeligheten i prosessene. TTT- ting tar tid. Så overrasket det meg at så mange politikere legger sine prinsipper og kjepphester til grunn for utviklingen, fremfor fokus på de lange linjene, gode løsningene og hva som er viktig for den enkelte innbygger.

Den første kommunestyreperioden ga mersmak og Bengt stilte til gjenvalg i 2019, denne gangen som partiets 2. kandidat.

Hva liker du best med lokalpolitikk?

Ingenting motiverer mer enn å se at politikken vår treffer og hjelper innbyggere. At timer som er lagt ned på lesing av saksdokumenter, møter, forslag til vedtak blir satt ut i praksis og bedrer situasjonen og hverdagen til innbyggerne. Det er fantastisk.

Etter valget i 2019 byttet han politisk beite fra oppvekst og kultur til teknikk og plan. Bengt har sittet i hovedutvalg for oppvekst og kultur og sitter nå i hovedutvalg for teknikk og plan, formannskapet og kommunestyret.

Er det en fordel å sitte i flere utvalg fremfor å fokusere på ett område?

Det er helt klart en stor fordel å være en del av flere hovedutvalg og formannskap i tillegg til kommunestyret. En får god innsikt og forståelse for flere tjenesteområder. Spesielt teknikk- og planutvalget er et tungt og komplisert utvalg med flere selvkostområder, i tillegg til utviklingen av kommunen. Det er verdifullt med flersidig innsikt, men det var nok mest givende å være oppvekst og kultur- politiker og sørge for at barna i kommunen vår har best mulig forutsetning for å nå potensialet sitt.

I 2020 ble Bengt valgt som gruppeleder og bestemte seg allerede da for å stille til gjenvalg i 2023. Denne gangen ville han ikke bare inn i kommunestyret, men sikter mot ordførerklubba. Siden da har det vært en målrettet og bevisst satsing: bygge lag.

Team Ås Høyre

Ås Høyres 6 første kandidater 2023
Forhåndskumulert: Ås Høyre har valgt å forhåndskumulere 6 kandidater.

Bengt ble valgt som Ås Høyres ordførerkandidat ved akklamasjon den 19.04.22, og resten av listen ble spikret på nominasjonsmøtet den 23.11.22.

I innspurten av valgkampen skal bredden av laget vises frem for velgerne, så de kan være trygge på at en stemme til Høyre er en stemme på kompetente politikere innen alle kommunens tjenesteområder.

Sammen med dette laget skal Bengt ta tilbake ordførervervet etter valget den 11. september, etter 32 år med Arbeiderparti-styre

Hva tenker du om deg selv i rollen som gruppeleder og ordfører?

Det er utrolig morsomt å få lede en så kompetent gruppe. Denne perioden har vi virkelig fokusert på å bygge et godt og bredt lag. Vi har en god kumulert gjeng med veldig variert og god erfaring innen alle tjenesteområder i kommunen, så vel som i arbeidslivet. I tillegg har vi veldig god kompetanse i resten av listekandidatene våre også, og har jobbet masse med hvordan vi skal jobbe sammen som gruppe for å fremme egen politikk.

Gruppebilde av Høyres kandidater 2023
Laget: Ås Høyre har 35 navn på listen til lokalvalget 2023.

Høyres alternativ og Bengts Ås

Bilde av Bengt.
Motivert: Bengt er klar for endring etter 32 år

Bengt vokste opp på Solberg og gikk først på Nordby skole, deretter på Solberg skole, Nordbytun ungdomsskole og Ås Videregående skole. Så ventet militæret og førstegangstjeneste i marinen og 22. MTB Skvadron før han flyttet til Stavanger for å studere.

Han var tidlig engasjert og meldte seg inn i Unge Høyre allerede i 1985.

Bengt har alltid vært skapende, en som liker å fikse, reparere og finne de gode løsningene. Dette gjenspeiles også i politikken. Han mener det er mye uutnyttet potensiale i kommunen, og i flere av dagens løsninger som fungerer mindre godt.

Synes du kommunen er rigget godt nok til å omstille seg til innbyggeres behov?

Det eneste som er konstant, er endring. Verden og samfunnet vi lever i endres hele tiden, og det er viktig at vi som politikere og kommune henger med på utviklingen og er dynamiske og tilpasningsdyktige. Det er lokalt du kjenner det i hverdagen. Vi må tørre å stille krav, tenke nytt og endre for å bevare det gode.

Hvorfor skal folk stemme på deg som sin ordfører?

Jeg har et oppriktig ønske om at Ås skal være en kommune hvor folk trives og har det bra. Jeg er en ekte Ås-gutt, og er stolt av å være ordførerkandidat og gruppeleder for Ås Høyre. Vi skal være partiet som setter mennesket foran systemet, som setter innbyggeren og brukeren av kommunens tjenester i fokus. Dagens posisjon med Ap i spissen prioriterer systemet og ideologien sin i stedet for å lytte til mennesker med sine ulike behov om hvordan de ønsker å ha det i kommunen sin. Den enkelte kjenner sitt eget liv best, og da må de få ta større del i beslutningene som påvirker hverdagen deres.

Hva mener du med at 32 år er nok?

Jeg vil ha en JA-kommune der de gode løsningene på reelle problemer for innbyggerne står i fokus. Jeg vil avskaffe eiendomsskatt og ønsker et bredere tilbud til innbyggere der private aktører også får ta del.

Valgkamp og politisk brobygging

Bengt mener evnen og viljen til samarbeid har vært viktig i inneværende periode og blir viktig videre i valgkampen. Han ønsker å være en ordfører for alle, som er samlende og sørger for et ordskifte med respekt, på tross av ideologiske skillelinjer.

Tenker du at det er oppskriften på valgseier?

Brobygging er viktig for meg, og jeg er opptatt av å finne de gode løsningene og se hva folk utover eget parti er opptatt av. På den måten tror jeg vi kan finne både flere samarbeidspartier og gode løsninger for innbyggerne våre.

Hvordan har dere drevet valgkamp?

Valgkampen vår startet allerede i april 2022 med «Blå måned». Da hadde vi stands hver helg, vervekonkurranse og avsluttet måneden med ordførernominasjon. Siden det har vi hatt en «rolig jogg» mot valgkampen.

I tillegg har partiet hatt flere medlemsmøter med innspillsrunder til programmet og 3 kandidatsamlinger etter nominasjonen av resten av listekandidatene.

Hva gjør dere annerledes denne valgkampen?

Det er ved å oppsøke folk at vi får vite hva som er viktig for innbyggerne våre, så vi gjør jo noe av det samme, som stands og husbesøk. Det som er annerledes er at vi startet tidlig, er mer synlige og viktigst av alt: vi har det veldig gøy sammen. Jeg tror folk ser at vi er et godt Team, som har det moro sammen og spiller hverandre gode. I tillegg har vi jo hatt tidlig opplæring av listekandidater gjennom flere kandidatsamlinger, det har vi ikke gjort tidligere. Det har vært veldig fint for de nye å få en lavterskel inngang både til politikken og til å bli kjent med de mer erfarne politikerne våre.

Nødvendig kursendring

Ås-politikken trenger kursendring og det er på tide at nye krefter slipper til. Bengt er tydelig på at det er de lange linjene som er viktige for den politiske styringen av kommunen. Samtidig er det lokalt innbyggerne våre kjenner en forskjell. Fra de «små» sakene som: får fotballklubbene trent ute hele året, eller må de finne alternative lokaler? Blir nærskolen bygget ut?

Bengt er klar på hvilke saker som er viktige når Høyre sitter med stø hånd på roret fra høsten av. Noen av disse er:

• Vi må kunne utvikle, bygge ut næring og boliger og bo i hele kommunen uten begrensninger fra nasjonale planer og føringer.
  • Vi skal ha verdige tjenestetilbud, tilpasset brukeren og med innbyggeren i fokus
  • Avskaffe eiendomsskatt! Eiendomsskatten er usosial og rammer de som har minst fra før.
  • Nytenking innen boligsosiale modeller, slik at vi får ulike boligtyper og rimelige boliger for førstegangskjøpere og bofellesskap for seniorene.
  • Tettere samarbeid med idrettslagene, om blant annet flere idrettsanlegg og vinterdrift på kunstgressbaner.
  • Det må bli lettere å være frivillig og være mindre byråkrati rundt frivilligheten, og mer aktivitet rundt for eksempel Breivoll og DNT
  • Bygge ut sjøskogen skole
  • Styrke skolen med flere pedagoger, helsesykepleiere og sosiallærere.
  • Direkte bussrute mellom Vinterbro-Ås sentrum og bussterminal på Vinterbro.

Har du spørsmål eller har lyst til å være en del av Team Ås Høyre?
Ta kontakt med Bengt på 977 99 010
eller e-post klemmetsen@gmail.com