Viktig å stå sammen i vanskelige tider

Akkurat når Covid-19 ser ut til å være på retrett, så smeller det helt plutselig til igjen.

Regnbue over Ås sentrum
Foto: Roy Hansen
Portrettbilde av Bengt Nøst-Klemmetsen
Bengt Nøst-Klemmetsen
Nils H. Sopp

Nå må vi stå sammen, alle Follo-kommuner og tilgrensende bykommuner som Oslo og Moss. Vi må alle gjøre vårt for å begrense spredningen av viruset mest mulig, i særdeleshet nå som mutasjonen er påvist i Nordre Follo og sannsynligvis også blir det i flere andre kommuner i vårt område.

Ås Høyre roser ordfører og kriseledelsen i Ås kommune for å reagere raskt på denne nye situasjonen som oppstod fredag, med nye tiltak og regler innført allerede kl 12 lørdag. Ås kommunes hjemmesider er også oppdatert i tide til innføringen av nye regler.

Denne drastiske endringen i smittesituasjonen viser at vi må være svært forsiktige med lettelser i restriksjoner og smittevernregler fremover. Det er bedre å holde strenge regler litt lengre, enn å få et tilbakefall som Follo fikk erfare nå. Dessverre må vi alle akseptere begrensninger i hverdagen. Ås kommune gjør dette nettopp for at ikke smitten igjen skal blusse opp. Fordi det tar tid før smitteutbrudd kan påvises, er det nødvendig med kraftige preventive tiltak.

Nå er det viktig, mer enn noen gang at vi står sammen og viser solidaritet med de som er risikoutsatt, og ikke gjør mer enn absolutt det mest nødvendige utenfor hjemmet. Tenk mer på hva du kan gjøre for å bidra, enn hvordan du kan unngå og omgå de nye reglene. Sammen skal vi få dette til, hver for oss lykkes vi ikke.