Alvorlig lange ventetider i Vestre Viken

Helt ferske tall fra Helsedirektoratet viser at på Ingvild Kjerkols vakt som helseminister har ventetiden for hjelp til somatiske lidelser i Vestre Viken økt fra 52,3 dager til 71,9 dager. Halvveis inn i regjeringsperioden peker alle piler i feil retning. Det er alvorlig.

Høyre forventer en tydelig plan fra helseministeren som gir sykehusene det nødvendige handlingsrom og som reduserer ventetidene for pasientene, skriver Tone Wilhelmsen Trøen, stortingsrepresentant for Høyre fra Akershus. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Å bli henvist fra fastlegen med bekymring om at noe kan være alvorlig galt, føles utrygt og usikkert for de aller fleste. Det samme gjelder om du er underveis i en utredning eller har fått diagnose og venter på behandling eller operasjon.

Kanskje blir man sykemeldt fra jobb eller ute av stand til å følge studiene sine. For mange blir det en periode hvor livet settes på vent. Derfor må vi gjøre alt vi kan for at ventetiden for pasienter skal være så kort som mulig.

Regjeringen har satt sykehusene i en vanskelig og uforutsigbar økonomisk situasjon, og de er fortsatt ikke tilbake i normal drift etter pandemien. Sykefraværet er høyt, og bruken av innleide vikarer det samme.

Høyre forventer en tydelig plan fra helseministeren som gir sykehusene det nødvendige handlingsrom, og som reduserer ventetidene for pasientene.

Dessverre er regjeringen i ferd med å rive ned mye av det som kjennetegnet helsetjenestene da Høyre styrte; kortere ventetider, et større mangfold av behandlingsmuligheter og valgfrihet for den enkelte som trenger hjelp. Nå ser vi resultatene av en regjering som har tatt på seg ideologiske skylapper, avskrevet private som en del av løsningen og mistet pasienten av syne.

Det er helt umulig for folk å forstå at ventetiden bare øker og øker, når det finnes ledig behandlingskapasitet som kan benyttes. Høyre mener helseministeren bør utfordre de private og ideelle sykehusene på å være en del av løsningen.

Når de offentlige sykehusene sliter med lange ventelister og etterslep etter pandemien, vil målrettede kjøp av behandlingskapasitet hos private bidra til å få ventetidene ned. For pasienter betyr det dessuten lite hvilken logo det er på uniformen til legen og sykepleieren, bare de får rask og riktig behandling.

Store utfordringer kan løses. Det er urovekkende at vi halvveis inn i regjeringsperioden ikke ser tydeligere grep fra helseminister Kjerkol på utfordringene i helsetjenesten.