Arbeidet med Nadderud

Bærum Frps Ida Ohne Pedersen kommenterer i Budstikka 24. oktober at kommunens ordfører, leder av planutvalget og undertegnede tidligere i måneden var i Haugesund for å få mer kunnskap om hvordan nye Haugesund stadion ble realisert i 2013. Bakgrunnen for befaringen var at den pågående mulighetsstudien for nye Nadderud stadion ventes å komme til behandling i Planutvalget og Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i løpet av høsten. I likhet med andre saker er det rådmannens saksfremlegg som vil danne grunnlaget for den politiske behandlingen i de aktuelle politiske utvalgene, formannskap og kommunestyre. All relevant informasjon vil som vanlig komme alle folkevalgte til del før saken skal behandles.

At folkevalgte med lederoppgaver innhenter kunnskap om saker som er på vei til politisk behandling er en naturlig del av det politiske arbeidet og gjøres på en rekke områder. Ofte kan slik kunnskapsinnhenting gjøres ved å gjennomføre møter med relevante personer på rådhuset eller i Bærums nærområder. Andre ganger kan det være nødvendig å reise lengre, f.eks. dersom formålet er å se et anlegg. Dette innebærer ikke at noen politiske partier får tilgang på informasjon som andre ikke får, men at politiske representanter med lederoppgaver gjør en større del av jobben med å belyse saker i forkant av politisk behandling. Slike sonderinger gir bl.a. et grunnlag for å vurdere om det er hensiktsmessig å invitere alle medlemmer av et politisk utvalg med på en befaring eller et møte på et senere tidspunkt. Det er også i tråd med godtgjørelsesreglementet for folkevalgte i Bærum som Frp har stemt for, og som innebærer at folkevalgte med lederoppgaver får en høyere godtgjørelse for å bruke mer tid enn andre på politisk arbeid. Det er en naturlig del av ansvaret som følger med rollen som folkevalgt leder å dele relevant informasjon med sine kolleger i de respektive hovedutvalgene.

Ohme Pedersen stiller i sitt innlegg også spørsmål ved om friidretten blir ivaretatt i arbeidet med mulighetsstudien for Nadderud stadion. Det er et spørsmål som bør rettes til kommunens administrasjon, men det fremgår helt tydelig av formannskapets vedtak om å gjennomføre en mulighetsstudie for Nadderud stadion at Tyrving IL og andre brukere av dagens anlegg skal involveres i arbeidet. Høyre forutsetter at bestillingen fra formannskapet blir fulgt opp i det saksfremlegget rådmannen arbeider med og at friidretten tilbys et godt alternativ dersom flytting fra Nadderud foreslås.

Stabæk Fotball er den største brukeren av dagens Nadderud stadion, og hovedårsaken til at formannskapet har bedt rådmannen utrede et nytt anlegg på Nadderud er at Bærums beste fotballklubb har behov for bedre og mer moderne fasiliteter dersom de skal kunne utvikle seg videre som topplag i Bærum. Det ønsker Høyre å være med å legge til rette for, men samtidig er det mange hensyn som må tas dersom et nytt anlegg skal kunne realiseres. Kostnader knyttet til investering og drift, modell for gjennomføring og arealdisponering er eksempler på spørsmål som kommunestyret i Haugesund måtte ta stilling til ved realiseringen av nytt stadion i 2013 og som Bærums rådmann må vurdere dersom et nytt anlegg på Nadderud skal kunne realiseres.

Morten Skauge, Høyre

Leder, Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur

Bærum kommune