Arbeidet mot vold i nære relasjoner må styrkes

Vi har den senere tiden erfart et mediebilde med urovekkende mange drap i nære relasjoner, hver av dem er graverende og har sin historie. Vi vet at det er for mange som lever under vanskelige forhold i sitt eget hjem på grunn av vold, fysisk eller psykisk.

Det er nå på høy tid å intensivere arbeidet med forebygging, kunnskap og politiets ressurser. Derfor vedtok vi en politisk uttalelse på Akershus Høyres årsmøte om økt innsats mot vold i nære relasjoner.

Solbergregjeringen lanserte en handlingsplan mot vold i nære relasjoner, likevel tok det over to år før dette ble fulgt opp av Støreregjeringen. Det viktige her er at vi ikke taper tid og jobber kunnskapsbasert.

Høyre har i flere år pekt på tre konkrete viktige tiltak mot vold i nære relasjoner:

1) Å sikre at bruken av omvendt voldsalarm ved besøks- eller kontaktforbud utvides umiddelbart. Fordi Høyre mener at det er den som begår vold som skal bære byrden.

2) Etablere en permanent partnerskapskommisjon som skal granske partnerdrap og identifisere eventuell svikt i det offentlige hjelpeapparatet.

3) Endre regelverket slik at ofre og etterlatte skal varsles dersom gjerningspersonen løslates eller får permisjon fra soning.

Vold i privatlivet er en svært sammensatt problemstilling. Eksempelvis har vi hatt 76 tiltaler for tvangsekteskap, men ingen domfellelser, det sier noe om lukkede miljøer og kompleksiteten i disse sakene.

Vold i nære relasjoner er av de mest krevende sakene å etterforske, derfor er styrking av etterforskningskompetanse på området sentralt.

Det viktige er at det blir en endring, at vi faktisk gjør det tryggere for flere, det er rett og slett uakseptabelt at hjemmet for mange er det mest utrygge.

Å styrke arbeidet med vold i nære relasjoner i justissektoren er viktig, men det handler om et langt bredere arbeid. Det handler om holdninger, helse, folkehelse, det gode nabolag, skolen og lokale tjenester til familier.

Det er i kommunene vi bor og barna går på skolen. I debatten på årsmøtet i Akershus Høyre tok jeg derfor til orde for at deltagerne reiste hjem til sine verv nasjonalt, i fylke eller kommune med budskapet og fronter dette i alle saker der hvor vold i nære relasjoner er relevant. Vi må gjøre det vi kan for å forhindre og bekjempe vold i hjemmene.

For Høyre er friheten for enkeltmennesker helt sentralt, og da kan vi ikke akseptere eller se på at noen tar friheten fra andre, det handler om å legge til rette for reelle muligheter for alle.

Vi har mye å kjempe for, ikke minst friheten til enkeltmennesker i våre lokalsamfunn. God 8. mars til alle, både menn og kvinner!