Bærekraftig valg av stein

Debatten om valg av stein til de nye gaterommene i Sandvika sentrum øst er et eksempel på viktigheten av å skille mellom fornuft og følelser som politisk beslutningsgrunnlag.

Utformingen av offentlige gater, plasser og torg i den nye byen er basert på en utbyggingsavtale og et spleiselag mellom kommunen og grunneierne. Av avtalen fremgår det at byrommene skal ha granittbelegg. Dette lå også til grunn for den utlyste anbudskonkurransen. Valgene fikk politisk tilslutning i 2022.

Dersom FrPs forslag om å asfaltere eller legge belegningsstein hadde blitt vedtatt av kommunestyret 29. mai ville det vært i strid med konkurransegrunnlaget og antagelig ført til krav om utlysing av nytt anbud. Det ville gitt forsinkelser, økte kostnader og stilt kommunen overfor et mulig erstatningsansvar. Prosjektet ville blitt rykket flere år tilbake og det ville ikke vært mulig å starte innflytting i de nye boligene i Andenæs-kvartalet som planlagt. I tillegg ville det estetiske uttrykket i byen blitt kraftig svekket. Materialer, beplantning og utforming er valgt med en helhet som skal skape en attraktiv by.

Ap, V, MDG, SV og Rødt foreslo å velge norsk stein fra Iddefjorden. Det ville vært et utmerket valg for Sandvika. Dessverre er norsk stein svært dyr og besparelsen ved å velge tilsvarende god granitt fra India er hele 30 millioner kroner. Det er en besparelse Bærum ikke har råd til å si nei til etter at regjeringen gjennom omleggingen av kommunenes inntektssystem har besluttet å frata Bærum ytterligere en halv milliard kroner av egne skatteinntekter hvert år.

Indisk Desert Brown-granitt vil i følge kommunedirektøren gi et varmt lys brunt/rødlig bygulv godt tilpasset Sandvika. Steintypen er også eksempelvis benyttet på Vikaterrassen i Oslo. Anbudskonkurransen er basert på DFØs veileder for etisk handel, som skal sikre at krav til menneskerettigheter og arbeidsvilkår ivaretas. Kommunen vil i tillegg selv følge opp eventuelle kritikkverdige forhold i anskaffelsen gjennom stedlig kontroll.

Kjøp og salg av stein foregår i et globalt marked. I 2022 eksporterte Norge 29,1 millioner tonn stein til resten av verden tilsvarende en verdi på rundt 2 milliarder kroner. Det skaper arbeidsplasser og skatteinntekter, men også klimagassutslipp. Bærums kjøp av 350 tonn stein fra India innebærer klimagassutslipp omtrent tilsvarende det et cruiseskip slipper ut på to døgn. Bærum kan bruke sin innkjøpsmakt til å påvirke leverandøren av granitt til å forbedre forholdene i leverandørkjeden og bidra til at FNs bærekraftsmål følges. Det er en viktig del av det politiske beslutningsgrunnlaget for Bærums valg.