Bærum er både by og bygd

Hans Henrik Thaulow skriver i Budstikka 1. november at Bærum blir en by med den utbyggingstakten som det er lagt opp til og oppfordrer folk til generelt å protestere mot utbygging. Det er riktig som Thaulow skriver, at Bærum har hatt befolkningsvekst over tid – og vi planlegger for fortsatt vekst.

I Bærum er det bare Sandvika som er by. På Fornebu blir det bymessig bebyggelse ved de tre T-banestasjonene, mens resten av Fornebulandet utformes etter konseptene Landet og Parken.

Det betyr lavere bebyggelse, større avstand mellom husene og flere grøntarealer.

Vekst er positivt. Vi trenger vekst for å utvikle kommunen og kunne gi et godt tjenestetilbud til befolkningen; både barnehager, skoler, velferds- og omsorgstjenester.

Vekst gjør at vi kan tiltrekke oss flere unge i yrkesaktiv alder, rekruttere til kommunale oppgaver og tjenester og styrke skatteinngangen og kommunens økonomi – blant annet for å finansiere gode tjenester til en voksende eldregruppe.

Om 20 år vil antall eldre over 80 år i Bærum være dobbelt så stort som i dag.

Thaulow mener det er en grense for vekst. Høyre er av samme oppfatning og mener Bærum skal ta sin del av befolkningsveksten i Oslo-regionen – og ikke mer.

Veksten må styres og tilpasses i tid til utbygging av infrastruktur, skoler, barnehager og sosiale tjenester.

For å ha kontroll over veksten er det ikke fritt frem for utbyggere. Det er ikke riktig som Thaulow hevder, at boliger vinner over næring.

Høyre er svært restriktive med å omgjøre næringsarealer til bolig. Videre er vi opptatt av å avgrense sentrumsområder og sørge for gode overganger mot eksisterende småhusbebyggelse. Vi sier nei til utbygging på dyrket mark og LNFR-områder (landbruk, natur, friluft og reindrift).

Knutepunktstrategien har vært en viktig rettesnor for utbygging i Bærum. Veksten ønsker vi å konsentrere til de prioriterte områdene Sandvika, Fornebu, Høvik og Bekkestua.

Her tillater vi høyere utnyttelse og tettere bebyggelse. Dette er i henhold til de forpliktelser Bærum har som følge av de store samferdselsinvesteringene til Fornebubanen og ny E18.

Utenom de prioriterte vekstområdene ønsker Høyre en lav eller moderat utbygging ved noen T-banestasjoner, og at Bærums grønne preg og småhusområder skal bevares.

Nettopp ved å tillate høy vekst i sentrumsområder kan vi begrense veksten utenfor disse områdene. Dermed klarer vi å bevare grøntområder og småhusbebyggelse som preger mye av Bærum.

Høyre ønsker et grønt Bærum. Det har vi vist i behandlingen av kommuneplanens arealdel. Her har en rekke forslag om å bygge på LNFR-områder blitt avvist allerede, og flere forslag om å tilbakeføre arealer til grøntområder ligger nå ute på høring. Så vil høringssvarene avgjøre om alt skal tilbakeføres.

Nylig kjøpte Bærum kommune store naturområder på Fornebu fra staten. Dette sikrer grønne friarealer for all fremtid – til innbyggernes beste.

Bærum skal også i fremtiden være både by og bygd.