Bærum Høyre og Akershus Høyre står sammen i kampen om ensomhet blant eldre

Ensomhet blant eldre er en stor utfordring, og kan bidra til å forsterke både fysiske og psykiske vansker. Rundt fire av ti over 80 år er ensomme, og nesten halvparten av de som bor alene eller har svekket helse er plaget av ensomhet. Kommunen og fylkeskommunen må samarbeide om tiltak – derfor prioriterer både Bærum Høyre og Akershus Høyre dette høyt i våre valgprogram.

Vi mener det er viktig å ha en tett dialog både med eldre og pårørende for å sikre at vi hele tiden jobber med de riktige tingene, skriver Haakon C. Sandven og Trine-Lise Østlund Blime.

Bærum har mange gode seniorsentre, møteplasser og kultur- og aktivitetstilbud for eldre. Høyre ønsker å utvide og videreutvikle disse tilbudene, slik at de blir enda mer attraktive for flere eldre. Noen eldre har imidlertid utfordringer med å komme seg til seniorsenteret og andre aktivitetstilbud. Det kan være fordi de bor langt unna, ikke har mulighet til å kjøre bil eller ikke får TT-kort.

Vi i Høyre ønsker derfor å innføre «Rosa busser» for å gjøre det enklere å komme seg ut for et ærend, besøke venner og familier eller besøke ulike aktivitetstilbud. «Rosa busser» er en aldersvennlig dør-til-dør-bestillingstransport med fleksibilitet rundt reisetidspunkt og er tilrettelagt slik at flere eldre skal få et kollektivtilbud som ivaretar deres behov. Ruter har allerede testet dette tilbudet i ulike bydeler i Oslo, og nå mener Høyre at det er på tide at vi får på plass «Rosa busser» også i Bærum.

Bare det å komme seg ut av hjemmet vil ikke nødvendigvis motvirke ensomhet, men sammen med andre tiltak mener vi det vil være et godt virkemiddel. Derfor vil vi blant annet etablere prosjekter som «spisevenn». Mange synes det er ensomt å spise alene, og Høyre ønsker at det i samarbeid med frivillige legges til rette for sosiale restaurantbesøk – slik at hjemmeboende eldre kan spise måltidene sammen med andre i lokalmiljøet.

Noen eldre har problemer med å reise hjemmefra, noe som kan gjøre at man føler seg mer alene. Høyre ønsker derfor i samarbeid med frivilligheten å etablere en ordning for hjemmebesøk hos eldre som blir alene. Dette vil være et viktig tiltak i arbeidet mot ensomhet for de som ikke selv kan oppsøke de sosiale arenaene.

Høyre vil også se mer på alternative boformer med mer møteplasser og fellesarealer for eldre. Da kan man møtes for en felles middag eller trim, prate eller se TV med naboene i fellesarealene.

Vi må erkjenne at ensomhet blant eldre er en utfordring vi må jobbe mye med i årene fremover. Tiltakene nevnt over er bare noen eksempler på ting Høyre vil jobbe med. Vi mener det er viktig å ha en tett dialog både med eldre og pårørende for å sikre at vi hele tiden jobber med de riktige tingene.