Bærum Høyre vil satse på ungdomsskolen

I neste periode satses det på ungdomsskolene våre i Bærum. I siste kommunestyremøte før sommeren ble planene for ny Hauger ungdomsskole vedtatt. Vi som sogner til Haslum krets av Bærum Høyre, er ekstra glade for at en ny Gjettum skole også er inne på budsjettet i neste periode, slik at vi får to nye ungdomsskoler, én på Hauger og én på Gjettum.

Vi fra Haslum krets lovte i 2019 å jobbe for en slik løsning, og nå kommer skolene. På Fornebu kommer Tårnet, og på Rykkinn får vi nye Eineåsen ungdomsskole. Alle de nye skolene skal være mer enn bare rene skolebygg. Vi i Bærum Høyre jobber for at de skal være samfunnshus, som skal fylles med liv og aktivitet også etter skoletid. Her kommer scener og flerbruksrom til mange ulike aktiviteter. Tårnet blir det største bygget av dem, og forhåpentlig et viktig nybygg for lokalmiljøet på Fornebu.

Viktigst for denne satsingen er selvfølgelig hva som skjer med undervisningen på ungdomsskolene.

I den siste tiden har det vært en diskusjon i media, hvor ledende Ap-politikere feilaktig har sagt at Høyre vil innføre karakterer i barneskolen, som en del av Høyres ungdomsskolereform. Senest på Politisk kvarter i NRK 7. august påsto kunnskapsminister Tonje Brenna at lokallag i Høyre kan komme til å søke om forsøk med dette. Jeg kan opplyse om at dette ikke er noe vi har i Høyres program i Bærum, og jeg kan ikke huske at dette noensinne har vært diskutert i partiet lokalt så lenge jeg har vært medlem.

Barneskolen i Bærum vil derfor forbli uten karakterer for elever også i neste periode, hvis Høyre får bestemme. Det er helt i tråd med Høyres politikk nasjonalt.

En av hovedsatsingene med Høyres ungdomsskolereform vil være å gi intensivopplæring til elever som ligger under kritisk grense i lesing, skriving og matte.

Når det gjelder matte vil vi jobbe for å gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden. Slik håper vi å støtte de elevene som trenger det mest, så de kommer seg gjennom ungdomsskolen med de nødvendige basisferdigheter for videre utdanning og yrkesliv.

Men alt handler ikke bare om de teoretiske fagene. Bærum Høyre vil fortsette det gode samarbeidet mellom skole og næringslivet, slik at elever kan få praktiske læringsmuligheter, og vi vil legge til rette for at flere kan velge yrkesfaglig retning videre. Blant annet med flere yrkesfag som valgfag. På den måten kan det bli lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut.

Vi i Høyre vil også styrke laget rundt den enkelte elev. Vi vil jobbe for at alle lærere skal være faglærte og styrke miljølærertilbudet, rådgivingstjenesten og skolehelsetjenesten, slik at flere gjør det bedre på ungdomsskolen og finner sin vei videre.

Vårt mål kan enkelt oppsummeres slik: Vi skal ha Norges beste ungdomsskole i Bærum.