Bærum trenger private barnehager

Arbeiderpartiet i Bærum skriver i sitt program for neste kommunestyreperiode at de vil «jobbe for at barnehager først og fremst driftes i kommunal regi eller av ideelle aktører». De vil med andre ord hindre private aktører i å drive barnehager. Det er oppsiktsvekkende, men ikke overraskende.

I Arbeiderparti-styrte kommuner som Oslo og Bergen er det brukt mer enn 1 milliard kroner på å kjøpe opp private barnehager for å re-kommunalisere dem. Et vanvittig beløp, og et vanvittig prosjekt. Barnehager som fungerer svært godt – og har fornøyde barn, foreldre og ansatte – er kjøpt opp av kommunen fordi det politiske flertallet av ideologiske grunner mener de bør driftes av det offentlige. Dette ideologiske korstoget berører svært mange familier, fordi over halvparten av norske barnehager er private.

Høyre mener et slikt angrep mot privat eierskap er ubegrunnet og dårlig politikk. Det finnes ikke faglig grunnlag for å mene at privat drevne barnehager er dårligere enn offentlige. Snarere tvert imot. Fakta-nettstedet Barnehagemonitor har over flere år kartlagt foreldres tilfredshet med sine barns barnehageplass. Svarene er tydelige: Foreldrene til barn i private barnehager er jevnt over godt fornøyde. Faktisk er foreldre med barn i private barnehager i snitt litt mer fornøyd enn foreldre med barn i offentlige barnehager. Det indikerer at kvaliteten jevnt over er god. Prisen er regulert av Stortinget og uavhengig av barnehagens eierskap.

Ansatte i private barnehager er heller ikke mindre tilfredse enn ansatte i offentlige. En undersøkelse gjort blant barnehageansatte publisert på barnehage.no viser at tilfredsheten hos de ansatte er høy, og at den ikke påvirkes av eierskap. De ansatte i private barnehager har heller ikke dårligere pensjon enn ansatte i offentlige barnehager, noe som blant annet ble bekreftet etter fjorårets barnehagestreik da fagforeningen ga følgende uttalelse: «Vi er fornøyde med å ha fått på plass en god pensjonsløsning som er på linje med det offentlige og andre private barnehager har, og en lønnsøkning tilsvarende kommunal sektor, sier en samlet arbeidstakerside» (NTB, 16/11-22).

SV-leder og kunnskapsminister Kristin Halvorsens løfte om barnehageplass til alle på begynnelsen av 2000-tallet hadde aldri blitt nådd om det ikke hadde vært for de private barnehagene. Sett i det lyset er det et paradoks at partiene på venstresiden nå går til angrep på de private. Dagens regjering har satt ned et eget offentlig utvalg – Avkommersialiseringsutvalget – som nettopp skal komme med forslag til hvordan offentlig finansierte velferdstjenester igjen skal overtas av det offentlige. Dagens kunnskapsminister, Aps Tonje Brenna, har initiert en rekke endringer i barnehageloven som vanskeliggjør driften for private aktører.

I Bærum er om lag halvparten av barnehagene privat drevet. Høyre mener det er fornuftig å ha en god miks av offentlige og private barnehager i kommunen vår. Det gir mangfold, nytenkning og fleksibilitet. I tillegg er det bra for kommuneøkonomien. Det står i sterk kontrast til Arbeiderpartiets iver etter å re-kommunalisere velfungerende og gode private barnehager.