Bærums politikk for Fossum står fast

Etter en litt springende debatt i formannskapet 17. november, men en avklarende behandling i kommunestyret 1. desember, er det bekreftet at Bærum kommunes politikk for utviklingen av Fossum som fremtidig boligområde står fast. Fossum skal transformeres fra industri til bolig, ikke i inneværende tiår, men i det neste. «Tidligst fra 2032» er vedtaksformuleringen.

Ole Kristian Udnes, medlem av formannskapet og kommunestyret i Bærum sier fremdriften på Fossum er uendret i forhold til tidligere vedtak

Det var våren 2019 at kommunestyret etter en lang og omfattende planprosess vedtok områdereguleringen på Fossum. Det er ikke vedtatt et bestemt antall boliger, men tilstrekkelig til å sikre elevgrunnlag for en tre-parallell barneskole, passasjergrunnlag til et godt kollektivtilbud og kundegrunnlag for et godt dagligvaretilbud.

Antall boliger skal avklares gjennom fremtidige detaljreguleringer. Man skal vektlegge god arkitektonisk utforming med variasjon i uttrykk, høyder, typologi og bebyggelsesmønster. Bebyggelsen skal trappes ned mot Bogstadvannet. Det bygges på arealer som i dag er nedbygd.

Kommunen skal forhandle om rett til kjøp av en andel boliger til markedspris innenfor hvert felt. Det skal være god fordeling av boliger i forskjellige størrelser som gir mulighet for å bli boende i området i alle livsfaser.

Gjennom de siste måneder har flere innspill i Budstikka argumentert for en annen utnyttelse av Fossum enn boliger, herunder opprettholdelse av dagens industri- og lagervirksomhet. Det har ikke vært nødvendig å kommentere alle disse innspillene, fordi kommunestyrets reguleringsvedtak selvfølgelig ligger fast, med de rettigheter og forpliktelser en reguleringsplan utløser. Realitetsavklaringen av saken skjedde i 2019.

Men mange interessante historiske perspektiver er formidlet, som er med og danner rammen for ett av Norges flotteste boligområder.

Kommunestyrets siste vedtak avklarer for både innbyggere og næringsaktører at også fremdriften på Fossum er uendret i forhold til tidligere vedtak.