Bærumsskolen trenger flere menn

Bærum skolen er i flere evalueringer blitt kåret til en av landets beste skoler. De fleste elever sier i den siste elevundersøkelsen at de trives godt på skolen. De har venner, presterer med gode resultater og er godt rustet til å møte livet etter grunnskolen. Det skal vi være stolte av.

Men en god skole kan alltid bli bedre.

En av de utfordringene vi ser at det over tid har det blitt stadig flere kvinnelige lærere i skolen, mens andelen menn har sunket i alle kategorier av lærere, ikke bare på de laveste alderstrinnene. Det er grunn til bekymring når så få menn vil bli lærere for våre minste. Det viktigste er ikke nødvendigvis lærerens kjønn, men hvorvidt han eller hun er dyktig. Like fullt er det et problem at kun en av fire lærere i Bærum skolen er menn og lavest er andelen på barnetrinnet.

Små barn bør møte både mannlige og kvinnelige lærere. Ikke bare fordi det vil påvirke skoleresultatene, for sammenheng mellom elevenes prestasjoner og lærerens kjønn er det usikkerhet om. Men læreren er langt mer enn en ren prestasjonsfremmer.

Men kanskje har også kjønn noe å si for elevenes prestasjoner. Når vi ser på standpunktkarakterene så prestere jenter noe bedre enn guttene. Ser vi på de nasjonale prøvene så viser de et annet resultat. Der presenterer gutter og jenter likt. Det er noen forskjeller fagene imellom. Men overordnet er det rimelig likt. Faktisk så er guttene noe bedre, men det er ikke en signifikant forskjell. Hva er så spesielt med de nasjonale prøvene? Jo, de er anonyme, dvs den som retter prøvene vet ikke noe om elevens bakgrunn. Da må det være lov å stille spørsmålet – hvorfor er det sånn?

Bærum Høyre går nå til valg på utrede muligheten for anonymiserte heldagsprøver på ungdomsskolen og vurdere forsøk med anonym retting av større prøver

Et perspektiv er argumentet om at mannlige lærere fungerer som positive forbilder for elever og spesielt for gutter, i en bredere betydning enn utbytte for faglig læring.

Ulike varianter av dette perspektivet er mye brukt i forskningen på rekruttering til menn i skolen. Flere studier har vist at å ha representanter fra begge kjønn som lærere har flere positive effekter for elevene. Det hevdes for eksempel at mannlige lærere vil kunne bidra positivt i kommunikasjon med og i sosialisering av gutter.

Barna trenger forbilder av begge kjønn. Det vil påvirke barnas syn på både skolen og samfunnet for øvrig om det i all hovedsak er kvinner som står for undervisningen de første skoleårene. Flere mannlige lærere for de minste vil gi en bedre skole, fordi det i større grad reflekterer det samfunnet barna utdannes til å leve i. Derfor går Bærum Høyre til valg på en bærumsskole med en bedre kjønnsbalanse.

Terje Hegge (H)

Listekandidat Bærum Høyre