Barn med høyt læringspotensial

I Bærum er vi opptatt av å legge tilrette for at alle barn og unge skal ha et godt og positivt oppvekstmiljø der deer trygge, kan mestre og få positiv støtte fra foreldre, de voksne i barnehageog skole og av venner. Læring, trivsel og god helse skapes der barnet er; ifamilien, i barnehagen, på skolen og i fritiden.

Jøsendahlutvalget (2016) anslår at såmange som 10-15% av alle elever er ”elever med stort læringspotensial”. 2-5% avdisse er elever med et ekstraordinært læringspotensial. Dette er mange barn.Og, dette er elever som i alt for stor grad ikke har fått den opplæringen deburde hatt for å utnytte sitt potensial. Slik ønsker vi ikke å ha det i Bærum,og har derfor de siste årene prioritert skolene i dette arbeidet. Nå er turenogså kommet til barnehagen.

I forbindelse med arbeidet iskolene er det blant annet opprettet et kompetanseteam i PP-tjenesten, vært kompetansehevingav skoleledere, lærere, spesialpedagoger og PP-rådgivere samt laget et referansedokument med tilhørendekartleggingsverktøy. Referansedokumentet og kartleggingsverktøyet er utarbeideti samarbeid med foreningen Lykkelige barn, professor Ella Cosmovici Idsøe vedUniversitetet i Stavanger og professor Poul Nissen ved Universitetet i Århus.

Vi vet at barn med stortlæringspotensial er barn som lærer raskere, oppfatter raskere, og har høyyteevne på intellektuelle, kreative og/eller kunstneriske områder. Dette erbarn som ønsker å lære, forstå og oppdage, og i barnehagealder kan de flere ordenn andre barn, de har større minnespenn og bruker lange og kompleksesetninger. De utvikler også tidlig forståelse for tall og matematikk.

Samtidig har de også ofte en uvanligenergi/intensitet, lidenskapelige interesser, stiller stadig spørsmål og erekstremt nysgjerrige. De forstår ting som er komplekse, er detaljrike,omstendelige og nøyer seg ikke med ”sånn er det”. Disse trekkene ved barn medstort læringspotensial mistolkes ofte av voksne. Det kan i en del situasjonergi utfordringer for barna i møte med andre.

Vi vet også at barn med stortlæringspotensial som ikke får tilstrekkelige utfordringer eller forståelse forsin person, kan stå i fare for å utvikle psykososiale utfordringer – og senere;underprestere i skolen eller i ytterste konsekvens droppe ut. Hvordan dissebarna blir møtt, forstått og tilrettelagt for henger sammen med forståelse ogkompetanse på området.

Med bevissthet og kunnskap om hvordanbarna lærer, hva de trenger og hvordan barnehagehverdagen kan tilpasses, vilbærumsbarnehagen nå etter hvert stå godt rustet til å ivareta behovene til barnmed stort læringspotensial.

Våre barnehagestyrere har fåttgrunnopplæring gjennom påfyll av fagkunnskap om temaet, og av trening iidentifisering og kartlegging. Våre medarbeidere er rett og slett trent i hva dekonkret skal se etter når de observerer.

I tillegg til forankring og kompetansehevingvar formålet med opplæringen å starte opp arbeidet med å utarbeide en plan forhvordan barnehagene skal identifisere og arbeide med barnehagebarn som visertegn på stort læringspotensial. I tråd med planen som er under utarbeidelse vilalle pedagogiske ledere i barnehagene i Bærum delta på kurs om barn med stort læringspotensial.Samlet vil opplæringen omfatte i overkant av 600 pedagogiske ledere ibarnehagene, samt pedagogene ved Veiledningssenteret. Rådgiverne vedVeiledningssenteret vil være tilgengelige for barnehagene ved spørsmål og behovfor støtte i observasjon og oppfølging av enkeltbarn.

Det er et stort og omfattende arbeid og opplæringvi er i gang med. Jeg vet at dette er til stor glede for våre elever, nå blirogså barnehagebarna tatt med i dette viktige arbeidet. Det er jeg stolt av!