Bærumsskolen inn i fremtiden
Nå er det 16141 elever som er klare for et nytt skoleår, av disse er det 1587 helt nye førsteklassinger. Alle er de svært spente og klare for å lære både å skrive og lese og til å få nye venner.

Våre lærere har hatt en velfortjent ferie, som jeg håper har vært god. Jeg håper også alle elever er klare til å gyve løs på et nytt skoleår etter en lang god ferie.
Det er svært mange dyktige lærere i Bærum, og mange ønsker å benytte seg av kommunens eget «lærerløft» og regjeringens satsing på etter- og videreutdanning. I år får 112 av våre lærere denne muligheten. 7 skoleledere starter i år på rektorskolen. Dette kommer i tillegg til de som allerede er i full gang med sin etter- og videreutdanning.
Det krever en landsby å oppdra et barn. Dette gamle afrikanske ordtaket har like stor betydning i Bærum som alle andre steder i verden. Alle elevene i vår landsby har krav på en trygg skolehverdag, og alle har vi et felles ansvar for å se både egne og andres barn. Skolen har et helt spesielt ansvar de aldri kan abdisere fra, men lykkes aller best når det er et solid samspill mellom skolen, FAU og foreldre.
God psykisk helse er viktig. Høyre i regjering og Bærum Høyre prioriterer et godt psykososialt miljø i skolen. I Bærum er «Trygt skolemiljø» et av våre viktigste fokusområder. Det jobbes systematisk med de syv ferdighetene som inngår i god sosial kompetanse: empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet, kommunikasjon og inkludering. Derfor har vi opprettet «Trygg-kontakter». Dette er et lavterskeltilbud med spesialrådgivere som har som hovedoppgave å hjelpe barn og foreldre som opplever utfordrende saker og dermed har behov for ekstern bistand. Derfor har vi styrket helsesøstertjenesten og etablert miljølærere ved alle barneskolene. I Bærum har vi helsesøstre på alle skolene hver eneste dag!
Alle elevene i bærumsskolen skal få maksimalt utbytte av sin skolegang uansett behov, evner og talent. Satsingen på basisfagene norsk, engelsk og matematikk fortsetter. Vi har også forsterket innsats for kreative og praktiske fag på ungdomstrinnet.
Digital undervisning er kommet for å bli. Vi utdanner våre barn til å møte det arbeidsmarkedet de møter i fremtiden. Gjennom følgeforskning ser vi at de nye digitale undervisningsmetodene fører til bedre tilpasset undervisning for alle elever, og sosiale ulikheter utjevner seg raskere og bedre.
Bedre læring, dybdelæring og forståelse av fagene er hele tiden våre mål. Teknologien skal utnyttes slik at elevene får maksimalt læringsutbytte med utgangspunkt i egne forutsetninger. Koding og programmering er et viktig «fremmedspråk» og tilbys foreløpig på 17 skoler, og programmering tilbys som valgfag på fire ungdomsskoler. Dette skal utvides.
Om noen år reiser dagens førsteklassinger ut i verden på vei til universiteter, høyskoler og andre utdannelsesinstitusjoner i inn- og utland for å bli gode lærere, snekkere, rørleggere, leger, ingeniører, jurister, arkitekter og skuespillere. I et levende og godt samfunn har vi behov for all den kunnskapen de allerede har, og fortsatt vil tilegne seg.
I en verden som stadig blir «mindre» har vi internasjonale mål for våre elever. Vi vet ikke hvilke yrker våre elever en gang i fremtiden vil velge å satse på, hvilke nye yrker som er kommet til, eller som ikke lenger eksisterer, når våre elever er klare til å gå videre ut i verden. Det vi vet er at de skal konkurrere om de samme jobbene og studiestedene som elevene fra Hong Kong og San Fransisco. Ballasten skal de få i bærumsskolen!
Jeg ønsker alle elever og lærere velkommen tilbake til et nytt og spennende skoleår. Alle nye førsteklassinger ønskes spesielt velkommen til bærumsskolen.
Anne Lene W. Hojem (H)
Leder, Hovedutvalg barn og unge