Bærumsskolen – nytt år nye muligheter

Skolene står nå klare til å ta imot både de 16250 elevene som er klare for et nytt spennende skoleår, og de rekordmange 1702 nye og spente førsteklassinger. Hos alle dere som nå tar sine første skritt inn i en av våre bærumsskoler, er det helt sikkert mange «sommerfugler» som nå gjør seg gjeldende. Mye nytt skal læres, nye vennskap skal knyttes. For alle dere foreldre er det også en ny og spennende hverdag som åpner seg.

Våre 1500 lærere og alle andre medarbeidere i skolen har hatt en velfortjent ferie. Jeg håper dere har hatt gode, late dager og er klare til å gyve løs på et nytt skoleår.

Om noen år skal elevene som nå går i bærumsskolen ut i verden for å jobbe eller studere videre. De vil møte nye venner av ulike nasjonaliteter og med ulik bakgrunn. Vår jobb som bærumssamfunn er å sørge for at alle «våre» har med seg en den tryggheten og ballasten de trenger for å møte det nye og ukjente, både faglig og psykososialt.

Vi har all grunn til å være stolte av bærumsskolen og de faglige resultatene våre elever oppnår. Stadig får vi bekreftet gjennom ulike undersøkelser at vi er i landstoppen, men det holder ikke med kun de nasjonale målene. For å ruste elevene til å møte en verden som stadig blir «mindre» er det viktig at vi i bærumsskolen fortsetter å sette oss internasjonale mål.

Den aller viktigste faktoren for elevenes læring er læreren. I Bærum er det svært mange dyktige lærere, og stadig flere setter seg nye mål og satser på kompetanseutvikling, etter- og videreutdanning. Takk til hver og en av dere! Vi bruker betydelige midler i tillegg til det vi får fra staten til formålet. Dette gjør at vi kan la så mange ta etter- og videreutdanning som det er praktisk mulig å få til hvert år.

Alle elevene i bærumsskolen skal få maksimalt utbytte av sin skolegang uansett behov, evner og talent. Satsingen på basisfagene norsk, engelsk, matematikk og praktisk-estetiske fag fortsetter, i tillegg til arbeidet med tidlig innsats, elever med stort læringspotensial, koding og samarbeidet med næringslivet og Ungt Entreprenørskap.

De siste årene har vi satt psykisk helse på dagsordengjennom satsing på miljølærere, helsesøstre, tryggkontakter oglæringsmiljøprosjekter. I tillegg har vi innført «Mobbeknapp» på alle skolenes nettsiderog videreført arbeidet med undervisning i «hjelpehånden».

Disse tiltakene er med på å sørge for at våre eleverutvikler sosial og emosjonell kompetanse og en sunn psykisk helse. Sammen medLæringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger startervi nå «Prosjekt ROBUST» på ungdomstrinnet. For å styrke elevenes egenhåndtering av sine sosiale og emosjonelle utfordringer, vil elevene gjennom 8.og 10. klasse få opplæring i livsmestring, filosofi og retorikk.

Den digitale skolehverdagen er kommet for å bli. Gjennom følgeforskning ser vi at nye digitale undervisningsmetoder fører til bedre tilpasset undervisning, og sosiale ulikheter utjevner seg raskere og bedre. De unge er ikke «digitalt født». Dette handler ikke om å være forbrukere av sosiale medier. Det handler om bedre undervisningsmetoder for blant annet å oppnå dybdelæring og å sørge for at våre elever får kunnskap og teknologikompetanse slik at de kan møte behovet næringslivet og det offentlige har behov for i fremtiden.

Målet for bærumskolen er at allevåre elever skal få utdanne seg til og jobbe med det de ønsker og samfunnet harbehov for i fremtiden. I et levende og godt samfunn har vi behov for all denkunnskapen de alle har, og fortsatt vil tilegne seg.

Jeg ønsker alle elever og ansattevelkommen tilbake til ett nytt og spennende skoleår. Alle nye førsteklassingerønskes spesielt velkommen til bærumsskolen.

Anne Lene W. Hojem (H)

Leder, Hovedutvalg barn og unge