Bærumsskolen trenger voksne med ulik kompetanse
Bærumsskolen er blant landets beste skoler, og det ønsker Bærum Høyre å opprettholde. Selv om bærumsskolen er blant landets beste, skal vi ikke la dette bli en «sovepute» for videre arbeid og utvikling.

Som mangeårig lærer i bærumsskolen har jeg erfart at det eksisterer utfordringer som krever systematisk arbeid, tilstrekkelig kunnskap og ressurser.
Jeg vil trekke frem de sårbare elevene som av ulike grunner opplever vanskeligheter på ett eller flere områder i livet. Dersom elever opplever større utfordringer på andre arenaer, vil dette raskt kunne prege elevens skolehverdag og potensielt være et hinder for læring.
Sårbarhet kan også komme til uttrykk ved at eleven lukker seg, er utrygg og blir stille
Sårbarhet hos elever vil ofte arte seg ulikt. Utagerende adferd kan være et uttrykk for sårbarhet. Elever som utagerer i klasserommet kan noen ganger bidra til å svekke et godt læringsmiljø for seg selv og sine medelever.
Vi må også huske at barna som ikke har en like fremtreden adferd kan bli utrygge dersom en medelev har et utagerende adferdsmønster. Sårbarhet kan også komme til uttrykk ved at eleven lukker seg, er utrygg og blir stille.
Å fange opp disse elevene er vanskelig, og vi voksne i skolen må arbeide tett sammen for å gi de sårbare barna en trygg plass i skolefellesskapet.
Bærum Høyre vil styrke miljølærertilbudet og sørge for at de elevene som trenger det mest blir godt ivaretatt. Bærum Høyre ønsker å videreføre dekningen av helsesykepleiere i barneskolen og satse på opptrapping av dekningen i ungdomsskolen.
Ved å styrke disse tilbudene ytterligere, viser Bærum Høyre at vi tar de sårbare barna på alvor.
Voksne med ulike kompetanseprofiler vil kunne observere og handle til det beste for den enkelte elev. Sammen må vi sørge for at alle elevene, sårbare eller ikke, er en del av et velfungerende, raust og mangfoldig fellesskap.
Livet står ikke stille for noen av oss, ei heller for barna.