Bedre kollektivtransport for fremtiden

For å få ned utslippene i Oslo-området er det avgjørende å få flere over fra bil til buss, bane og sykkel. Derfor vil vi i Høyre at Akershus skal ha et kollektivsystem som er tilpasset den enkelte innbyggeres behov slik at det blir en naturlig del av hverdagen å reise kollektivt.

Reisevaner skapes allerede i ung alder, og skal vi klare å få flere over på kollektivtransport, må vi ha et godt tilbud også til barn og unge. Høyre har i samarbeid med Frp, Venstre og KrF gjort kollektivreiser mer attraktive, spesielt for barn og unge. I Akershus-budsjettet for inneværende år 2024 ble derfor lave priser på månedskort for barn og unge prioritert.

I tillegg til å sikre barn og unge et godt kollektivtilbud, vil dette redusere belastningen på foreldrenes lommebok. Spesielt i en tid hvor rentene øker og maten blir dyrere, er det viktig med tiltak som bidrar til å gjøre det litt enklere å betale regningene for de enkelte familiene.

Med 15 millioner kroner satt av til dette formålet ønsker Høyre å oppmuntre til at kollektivreiser blir en naturlig del av hverdagen allerede fra ung alder.

En annen viktig satsing for fremtidens kollektivtransport er Fornebubanen. Med over 1,7 milliarder kroner budsjettert for 2024 så er dette en av de største investeringene som Akershus fylke vil gjøre i årene som kommer. Fornebubanen er ikke bare en viktig investering for dagens pendlere, men en investering og satsing for hele Oslo-området i fremtiden. Fornebubanen vil nemlig ikke bare avlaste veitrafikken og redusere klimagassutslipp, men også knytte Oslo-området bedre sammen.

Dette vil være et kollektivtilbud som ikke bare vil benyttes av de som pendler, men også være et tilbud for kultur, arbeidsplasser og fritidsaktiviteter for hele Oslo-området.

Et velfungerende kollektivsystem er nøkkelen for å møte de stadig økende transportutfordringene i regionen.

Fornebubanen vil knytte Oslo, Bærum og hele hovedstadsområdet sammen, samtidig vil det være viktig når antallet innbyggere øker i området og vi får et økt transportbehov.

For at veksten ikke skal skje gjennom økt biltrafikk, må det da være et attraktivt og godt alternativ, som et godt utbygget T-banesystem er.

Akershus fylkeskommune satser derfor på fremtiden, og sammen skaper vi et mer et effektivt, bærekraftig og tilgjengelig kollektivtransportsystem som både dagens innbyggere og kommende generasjoner vil kunne bruke.