Bedre veier og bedre kollektivtrafikk er viktigst

Ingen kan være i tvil om at Senterpartiet mener at Viken skal bort for enhver pris. Dette har blitt en viktig symbolsak for partiet, og man er villige til å svi av hundrevis av millioner av skattebetalernes penger for å få det til.

I sitt svar til meg i Budstikka 7. oktober bekrefter Senterpartiets Ragnar Molland dette. Det han ikke klarer å svare på, er hva Viken fylkeskommune har foretatt seg i kraft av sin størrelse som har gitt innbyggerne våre dårligere tilbud enn det de hadde i sine gamle fylker.

For min del er det flere ting fylkesrådet fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet gjør som er feil medisin for Viken, men det handler om politikk, ikke geografi.

Molland kommer ikke med et eneste konkret eksempel som rettferdiggjør å kaste bort hundrevis av millioner på ny omstrukturering. Mollands eneste forsøk på svar er at Viken ikke har et felles bo- og arbeidsmarked. Her må han nesten heve blikket litt.

For hva er området fra Halden til Moss, via Indre Østfold, Follo, Romerike, Oslo, Bærum, Asker, Drammen, Kongsberg, Ringerike og Hole om ikke en felles bo- og arbeidsmarkedsregion?

Her går arbeidsreisende heftig på kryss og tvers, og vi er alle avhengige av gode kollektivtilbud og gode veier for å få det til å fungere. Dette er det fylkets jobb å legge til rette for, og samarbeidet med Oslo om Ruter og Oslopakke 3 er helt sentralt.

E18 og E16 er gode eksempler på veier hvor Asker og Bærum får god drahjelp fra Drammensregionen, Kongsberg, Ringerike og Hole fordi god vei er like viktig for dem.

Så synes jeg ikke Molland skal hisse seg opp over at Hallingdal, Nore og Uvdal ikke er tatt med i listen ovenfor. Det tar drøye to timer å kjøre fra Sandvika til Gol, en vei som nok ikke er ukjent for mange i vårt område. Legger man på en time til, er man på Geilo eller Hemsedal for lengst. Ingen urovekkende avstand i et norsk fylke, Molland. Men så er Viken bare Norges 6. største fylke.

Innbyggerne våre vil ha bedre veier, god kollektivtrafikk og gode skoler. Ikke endeløse omkamper hvor pengene flyr, og politikerne ikke får gjort jobben sin med å gi innbyggerne bedre tjenester.

Det nytter ikke å skylde på andre hvis man selv sørger for å reversere, enten det gjelder pengebruk eller tidsbruk. Viken finnes, og det er utgangspunktet.

Og helt til slutt Molland, hvis du tror at det blir billig å etablere tre nye byråkratier, hvor all ledelse og all stab skal ganges med tre, fellestjenester etableres på tre steder og hovedkontorene får den oppgraderingen de trenger, så kommer du til å få en overraskelse. Det beste hadde vært om du slapp.