Behov for mer innfartsparkering

Etnødvendig kommunalt tiltak for å øke bruken av kollektivtransport er at detbygges enda flere plasser for innfartsparkering. Kommunen kan bidra til detgjennom pålegg til utbyggere i forbindelse med reguleringsplaner for utbyggingi tilknytning til kommunikasjonsknutepunkter.

Ansvaret for de store prosjektene innen samferdsel ligger hos staten og fylkeskommunen. Det forhindrer ikke at også vi som kommunepolitikere aktivt kan bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktivt.

Dette er noe av utgangspunktet for at Bærum Høyre i sitt program for høstens kommunevalg blant annet slår fast at vi vil jobbe for:

  • Få til én takstsone i hele Bærum, som er felles med Oslo
  • Arbeide for å øke kollektivtilbudet på tvers i Bærum, gjerne gjennom bruk av matebusser til knutepunktene
  • Arbeide for å få til gode og forbedrede kollektivtransportløsninger, samt gratis innfartsparkerings-plasser for sykkel og bil



Innfartsparkering for sykkel og bil er viktig i tilknytning til alle de fremtidige utbyggingsområdene i Bærum, men spesielt på Fornebu, Fossum og i Sandvika.

Krav i reguleringsplaner ominnfartsparkering

Også for de mindre trafikknutepunktene hvor vi har vedtatt utbygging er det viktig å tilrettelegge for kjørende og syklende. Vi som politikere bør stille krav om at utbyggere ved trafikknutepunkter tar med innfartsparkering i sine planer.

Vi er mange fra Jong og Tanum som daglig ønsker å bruke muligheten for innfartsparkering på Slependen stasjon. Ganske ofte opplever vi dessverre at det er fult allerede før klokken syv på morgenen. Det er behov for en økning i antallet parkeringsplasser for tog-brukere. Når endelig reguleringsplan for utbyggingen av området skal godkjennes er det et rimelig krav at utbygger tar hensyn til dette behovet.

Innfartsparkering har i mange år vært prioritert av politikere i Bærum. Allerede i 1975 foreslo Bærum Unge Høyres medlemmer av kommunestyret at Bærum skulle satse på «park and ride». Sammen med andre engasjerte ungdomspolitikere argumenterte jeg også da aktivt for at kommunen skulle ta et ansvar for å etablere innfartsparkeringsplasser.

Heldig vis synes det å være tverrpolitisk enighet i Bærum om økt tilrettelegging for og satsing på kollektivtransport for kommunens innbyggere. Jeg støtter fullt opp om Arbeiderpartiets Marianne Rieber-Mohn når hun i et innlegg tidligere i sommer gjør seg til talsperson for en helhetlig mobilitetstenkning. Et viktig første steg i den sammenhengen er den mobilitets-strategi som er vedtatt av kommunestyret i Bærum. Strategien og tilhørende handlingsplan for Klimastrategi 2030 er nødvendige viktige og nødvendige verktøy for at vi skal nå målet om at Bærum skal være en klimaklok kommune.