Bli med i et parti – vern om demokratiet

I disse dager ser vi hvor galt det kan bære av sted. En stat uten reelt demokrati går til krig mot et naboland, midt i Europa. Det som mangler i Russland, er ekte demokrati. Det vi si ytringsfrihet, frie, hemmelige valg, fri informasjonsflyt og konkurranse om velgernes gunst mellom ulike politiske partier.

Hadde dette vært på plass i Russland, ville vi neppe fått krig i Ukraina. Demokrati er å løse konflikter og uenighet på sivilisert vis.

Førstelinjen mot diktatur, tyranni og autokrati er ikke sinte innlegg eller likes på Facebook eller Instagram. Det er noe så elementært som støtte til, eller engasjement i, folkestyret vårt.

Og her spiller de politiske partiene en helt sentral rolle. De er egentlig frivillige organisasjoner, helt avhengige av at folk melder seg inn, eller støtter dem på annet vis. Uten slik støtte forvitrer de.

Partienes viktigste rolle er å utforme partiprogram, nominere kandidater til valglistene og å drive valgkamp. Alt dette koster tid og penger, og partiene er avhengige både av innsats og økonomisk støtte.

Akkurat nå er de fleste lokallag i vår kommune godt i gang med programarbeid til valget om halvannet år.

Medlemmer og tillitsvalgte i partiene bruker av sin fritid til å lage det de mener er god politikk, som vil gjelde neste periode. Hvor det skal bygges, hvor det skal være skoler, tilbudet til de eldre, eiendomsskatt, veier og trafikk, sykkelstrategi, klimapolitikk – alt dette og mye mer har partiene noe om i sine programmer.

De politiske partiene lokalt er en så viktig del av vårt folkestyre, de er rett og slett en skole i demokrati. Kjernen i det rikspolitiske demokratiet, i vårt parlamentariske styresett, er også de politiske partiene.

Det er partiene du stemmer på når vi har valg, men før du står i avlukket med stemmeseddelen din, er det lagt ned en stor innsats for at akkurat du kan få bestemme hvem som skal styre. Det er frivillighet på sitt beste.

Min bønn til deg, kjære leser er derfor: Meld deg inn i et parti!

De fleste lokallag i Asker og Bærum er egentlig relativt små organisasjoner, og alle trenger de flere medlemmer. Slik er du med på å hegne om demokratiet.

Ønsker du ikke å melde deg inn, kan du alternativt rett og slett gi et bidrag for å støtte denne viktige og samfunnsnyttige virksomheten. Bli med på dugnaden!