Bompenger og ny E-18
Det tok i sin tid nesten 40 år, fra 1939 til 1977, med planlegging til fullført firefelts motorveistandard på dagens strekning gjennom Asker og Bærum. Nå er det gått vel 40 nye år og vi står nå foran den kanskje største transformasjonen noen gang på denne strekningen.

E18 Vestkorridoren er Norges mest trafikkerte vei, med ca. 80-90 000 biler hver dag og er en betydelig transportåre for mennesker og gods.
I sist ukes kommunestyremøtet ble det vedtatt med Høyres, Arbeiderpartiets og Venstres stemmer en bompengefinansiering av E18 første etappe, Lysaker- Ramstadsletta.
Dette betyr at første runde er unnagjort og saken skal nå behandles i Akershus Fylkesting for så å sendes departementet og til slutt endelig behandling i Stortinget, forhåpentligvis før sommeren 2019. Vedtaket som er fattet i Bærum Kommunestyre går på at utbyggingen skal delfinansieres med bompenger og statlig støtte. Vi ønsker primært en 20 års nedbetalingstid og ikke 15 år som er det vanlige. Utbyggingen skal foregå i perioden 2019/2020-2026.
Endelig takst og rabattsystem skal legges fram for lokalpolitisk behandling i god tid før innkrevingen tar tid og vi mener at bomsnittene mot Oslo grense primært bør lokaliseres ved bygrensen på Lysaker, Bærumsveien og Griniveien. Det er ikke ønskelig med bommer innad i kommunen.
Endelig vedtak fattes i Stortinget og vi vil avvente denne behandlingen.
Ny E18 vil gi en bedre trafikkavvikling og mindre luftforurensning langs E18. Planen omfatter også ny tunnel mellom Gjønnes og E18, ny avkjøring til Fornebu, separat bussveg og separat sykkelveg. Planen vil ha positiv betydning for helse ved mindre luftforurensning og støy i boligområdene langs E18. En separat sykkelvei er viktig for å styrke folkehelsen,
Buss står for ca. halvparten av kollektivreisene i Asker og Bærum men har i dag ikke godt nok fremkommelighet som resulterer i forsinkelser. Ny vegløsning vi gi en egen bussgate der bussene kan kjøre uhindret av kø og derav bli mer pålitelig. I tillegg vil det bli egen busstrase som gjør det enklere og sikrere og benytte sykkel.
Det vil også bli en bedre fremkommelighet for næringstransport, årlig sluses 19 millioner tonn godt gjennom Asker og Bærum og dagens kø og forsinkelseskostnader gir næringslivet tap på over 1 milliard hvert år.
Følg gjerne linken for å se film av hvordan veistrekningen blir.
https://www.youtube.com/watch?v=g2gIyp9q314
Siw Wikan
Leder Bærum Høyre