Bussene skal kjøre, og prisene skal ned

Fylkesrådet i Akershus vil prioritere lavere pris på månedskort, selv om SV forsøker å fortelle noe annet. Det nye fylkesrådet i Akershus, som består av Høyre, Venstre, KrF og Frp, har som sin prioritet å senke prisen på månedskort.

– Når fylkesrådet i Akershus fremover skal sette ned prisen på månedskort, vil det være viktig for oss å begynne med barn og unge, skriver Håkon Snortheim. Foto: Stig Eide Sivertsen

I et innlegg i Budstikka (4. november) forsøker SVs Balder Alvær Olafsen å fremstille det motsatte. Istedenfor å skrive usant om andres politikk skulle jeg heller ønske Olafsen bidro til å oppnå de politiske målene vi er enige om.

Oslos nye byråd har som uttalt mål å innføre et eget månedskort til 499 kroner. Det er en dyr prioritering av det nye borgerlige byrådet, men Oslo står relativt fritt til å prioritere sine penger og politiske ønsker slik de selv vil.

Oslos budsjett er på 71 milliarder kroner. Til sammenligning er Akershus fylkeskommunes budsjett på cirka 9 milliarder. Det gjør at Akershus må prioritere hardere for å få til gode satsinger som merkes.

Fylkesrådet i Akershus deler Oslos mål om billigere månedskort, men Akershus fylkeskommune står overfor større økonomiske utfordringer enn Oslo.

De borgerlige partiene i Akershus tar over etter et sosialistisk flertall i Viken. I deres forslag til budsjett for Akershus for 2024 legger Arbeiderpartiet og Senterpartiet opp til en underfinansiering av Ruter på 500 millioner kroner frem mot 2027.

Med et slikt underskudd er det vanskelig å vedta kutt i billettinntektene uten at busstilbudet i regionen vår blir dårligere. Noe annet er uansvarlig.

Det gamle fylkesrådet i Viken, som SV støttet, klarte aldri å realisere noen permanente prisreduksjoner. Istedenfor førte de en politikk med kortsiktige kampanjetilbud som skapte lite forutsigbarhet og som i liten grad endret reisevanene til folk.

I budsjettet for 2024 foreslår de kun finansiering av rabattordningen Reis til juni 2024. Det finner de penger til ved å kutte i skoleskyss til elevene i fylket.

Kortsiktige pristiltak på bekostning av skoleskyss til elevene våre er en dårlig prioritering.

Når fylkesrådet i Akershus fremover skal sette ned prisen på månedskort, vil det være viktig for oss å begynne med barn og unge.

På den måten håper fylkesrådet å skape gode reisevaner hos de yngste, samtidig som belastningen på foreldrenes lommebok reduseres. Fylkesrådet sikrer dermed et godt kollektivtilbud, samtidig som det gir lavere billettpriser.

Valgkampen er nå over, og jeg ønsker at partiene legger fra seg den splittende valgkampretorikken og heller fokuserer på å finne gode løsninger på tvers. Det tjener de reisende på, og det tjener innbyggerne i Asker og Bærum på.