CAN utvider tilbudet

Bærum kommunes rehabiliteringssenter i Spania – CAN – ble etablert i 2001 i Altea ved Alicante og er et fantastisk tilbud til våre innbyggere.

Senteret ble opprettet for at våre innbyggere skulle gis muligheten til rehabilitering, trening og mestring gjennom et opphold i varme og vakre omgivelser. Flere tusen bæringer har fått gleden av å oppleve de helsemessige gevinstene ved et opphold på CAN.

For den enkelte innbygger gir oppholdet betydelige fordeler i form av økt livskvalitet. Samtidig får vi en ønsket samfunnsmessig gevinst fordi kommunens innbyggere kan bli boende hjemme og klare seg selv lenger enn de ellers kunne gjort. Både brukere og pårørende gir gode tilbakemeldinger om hva oppholdet på CAN har betydd for dem, både helsemessig og sosialt.

Det er særlig gledelig at brukerne fremhever de ansattes faglige dyktighet, engasjement og serviceinnstilling.

Fra i år utvides tilbudet ved CAN til å inkludere helsefremmende opphold. Fremover har senteret derfor nå to typer opphold Bærums innbyggere kan søke på: enten rehabiliteringsopphold eller helsefremmende opphold. Begge typer opphold gir brukeren et individuelt tilpasset treningsopplegg under kyndig veiledning av fysioterapeut, ergoterapeut, sykepleier og ernæringskonsulent.

CAN har treningslokaler og svømmebasseng som en del av treningstilbudet. Kartlegging av helsestatus ved ankomst, oppfølging under oppholdet og statusgjennomgang før hjemreise viser fremgangen brukeren har hatt og gir solid motivasjon til videre trening. Dette er en fantastisk mulighet for opptrening til bedre helse og økt livskvalitet.

En unik del av tilbudet er at omsorgspersoner/pårørende kan være med og bo sammen med brukeren under oppholdet. Pårørende sier også at et opphold på CAN er en mulighet for dem til å «hente seg inn».

Altea-området gir mulighet for fysisk utfoldelse i vakre omgivelser, og senteret tilbyr brukerne varierte utflukter og turer.

Alle kan føle seg sikre på at deltagerne får et trygt, sosialt og godt opphold på CAN.

Om noen skulle være bekymret for reisen, kan jeg fortelle at brukerne blir møtt av ledsagere, inkludert helsepersonell, på Gardermoen. De følger brukerne hele veien frem til CAN og tilbake til Gardermoen.

Budstikka har hatt flere hyggelige leserinnlegg fra fornøyde brukere om deres gode resultater etter endt opphold. Jeg vil derfor oppfordre våre innbyggere til å benytte seg av de flotte tilbudene CAN gir. Du finner mer informasjon på kommunens nettsider om hvordan du kan søke plass.

I Høyre ser vi hvilket unikt og helsefremmende tilbud CAN er for våre innbyggere, og jeg mener vi må ta godt vare på dette fremover.