Dagens sonesystem er utdatert

5. august kritiserte Nils Erik Mossing, 2.-kandidat Akershus Arbeiderparti, i Budstikka Høyres politikk for kollektivtrafikk («Høyre bremser, men vi tar buss og tog videre»). Det meste av det Mossing tar frem som gjennomslag, er saker som alle partier i Viken fylkesting har vært helt enig i.

Trine-Lise Østlund Blime fra Haslum er 7.-kandidat for Akershus Høyre. Foto: CF Wesenberg

Det er bra at vi i Viken fylkesting har vært enig om saker som å sette ned prisen for månedskortet, et mer fleksibelt billettsystem og en gjennomgang av sonesystemet.

I Asker og Bærum er det flere eksempler på at dagens sonesystem er utdatert, og at man trenger et nytt system som er tilpasset den enkelte passasjer, og ikke system som er tilpasset gamle kommunegrenser.

Allerede i 2019 foreslo Høyre over 20 millioner kroner til å gjennomgå sone- og billettsystemet i det som da skulle bli nye Viken, men vi ble dessverre nedstemt.

Ta for eksempel en innbygger som bor ved Kolsåsbanen ved Avløs stasjon. Tar personen buss til Bekkestua, så må man kjøpe en sone 1- og 2V-billett, men skulle man velge å istedenfor ta T-banen, så trenger man bare en billett for sone 1. Lengden på reisen er ikke så ulik, men prisene er svært ulike. Det betyr at det er et stort problem med dagens sonesystem. Dette ønsker vi i Høyre å gjøre noe med gjennom å få et system som er mer tilpasset den enkelte passasjer, og der lengden på reisen vil være viktigere, ikke hvilken side av sonegrensen du bor på.

Det var Høyre som styrte sist vi endret sonesystemet, og da gjorde det mye billigere å reise gjennom å redusere antallet soner. Nå vil vi i Høyre gjøre store endringer når vi kommer til makten igjen.

Det er ikke bare sonesystemet Høyre ønsker å gjøre noe med. I en hektisk hverdag er det viktigste at det faktisk går en buss, bane eller båt, dit man skal, og at den er pålitelig. Vi vil derfor gjennomgå frekvensen i kollektivtilbudet og også forbedre tverrforbindelser i fylket.

Det betyr at vi må se igjennom dagens bussruter og hvordan vi skal få flere innbyggere over til buss. På den måten kan vi binde sammen Asker og Bærum både fra vest til øst, men også fra nord til sør.

Når det kommer til båttrafikken ønsker vi å få flere båtanløp og flere ruter som den enkelte passasjer kan velge. Høyre har i hele perioden vært en forkjemper for flere avganger for båtene på Oslofjorden og at disse skal være nullutslippsbåter. Det skal vi fortsette med i nye Akershus.

I perioden som kommer, vil den største investeringen som skal gjennomføres, være ferdigstillelse av Fornebubanen, og her er Høyre garantisten for at den blir ferdigbygget.

Det var i Høyre-styrte Akershus Fornebubanen ble vedtatt, og jeg håper at det er i et Høyre-styrt Akershus Fornebubanen en dag vil bli ferdigstilt, men da krever det politikere som jobber for ferdigstillelse. Det vil Høyre gjøre.

Og sist men ikke minst, Høyre er garantisten for ferdigstillelse av E18, og den skal gå helt fra Oslo-grensen til Drengsrud i Asker.