Derfor stiller jeg

Den siste uken har Budstikkas nettsider sett ut som en slags samleside for ulike meninger blant medlemmer og tillitsvalgte i Bærums klart største parti. Det er helt normalt og rimelig at det av og til blir diskusjon i partier om verv og posisjoner. Men mitt mål er et at vi skal diskutere mye mer politikk og mye mindre person i årene som kommer. Jeg håper å kunne være en samlende leder for Bærum Høyre.

Jeg har sett mange ulike teorier om hvorfor jeg stiller. Jeg kan avkrefte dem alle sammen.

Dette er hverken et maktspill eller fordi jeg kjeder meg på Stortinget.

Jeg stiller fordi jeg er glad i Bærum Høyre og stolt av alt vi får til for kommunens innbyggere. Men jeg mener vi fremover må bruke mer tid på politisk diskusjon. Jeg ønsker at enda flere skal føle seg inkludert i partiet, og vi må ønske hverandre vel.

Dersom jeg får årsmøtets tillit på mandag, vil jeg ta initiativ til flere grep.

For det første: Vi skal ha en åpen og bred programprosess frem mot valget i 2023. Medlemmene i Bærum Høyre skal ikke bare få forelagt seg et forslag til program som så voteres over, langt flere skal få være med å skrive det underveis. Vi må ha flere politiske arbeidsgrupper med både nye og erfarne medlemmer. Det skal være en prosess hvor vi inviterer innbyggere, organisasjoner og bedrifter til å komme med innspill, og vi skal ha åpne debatter underveis. Det forutsetter også at det er høyt under taket.

For det andre: Vi skal ikke bare være Bærum Høyre, vi skal også være Høyre i Bærum. Derfor må vi ha et bredere medlemstilbud hvor vi inviterer til hyggelige kvelder, uten sakskart og referat. Kvelder hvor Høyre-folk kan møtes og høre en interessant innledning om alt fra en lokal sak til utenriks- og sikkerhetspolitikk.

I kommunevalget 2019 fikk Høyre nesten 30.000 stemmer i Bærum. Flere av dem bør også se på Høyre som et parti de deltar aktivt i, ikke bare et parti de stemmer på i valg.

For det tredje: Vi skal vinne valget i 2023 og fortsette å styre kommunen. Selv om Høyre har styrt Bærum lenge, er det ingen naturlov at vi vinner neste valg. Fortsatt tillit fra velgerne forutsetter både et godt program og at vi har mange engasjerte medlemmer i alle aldre som vil gjøre en innsats, enten det er å koke kaffe, stå på stand, banke på dører eller delta i debattene på sosiale medier og i avisene.

Høyre skal være flest, vi skal være blidest og vi skal ha det morsomt når vi møter velgerne.

Når det er to kandidater til samme verv blir det naturligvis diskusjon, og det er fullt forståelig at det er ulike meninger om hvem man helst vil stemme på.

Jeg håper likevel at når valgene er unnagjort så går vi videre som et samlet lag. Dersom jeg blir valgt, skal jeg jobbe for at vi fokuserer på politikk fremfor person, at vi blir flere som ønsker å bidra i partiet og at vi har det gøy sammen.

Å bygge et parti nedenfra handler om kulturen i hele partiet. Den vet jeg at vi er mange som vil være med å gjøre enda bedre, mer inkluderende og mer åpen. Derfor stiller jeg som leder av Bærum Høyre.