Det lønner seg å gjøre kollektivtransport billigere
I 2019, det siste året før pandemien, var det registrert 398 millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus. Dette betyr gjennomsnittlig over 1 million kollektivreiser per dag, altså over 1 million kjøreturer erstattet med grønn og klimavennlig transport.
Dette ser vi på som et skritt i den riktige retningen. For å nå klimamålene, og sette fot i den grønne fremtiden, bør dette tallet økes. Et av de tiltakene som har vist seg å være veldig effektivt, er billigere kollektivtransport.
Ruter innførte tilbud i perioden 15. november til 15. desember 2022 hvor månedskort i Oslo og Bærum (sone 1) kostet 499 kroner.
Områdeleder Robert Fjelltun sier til Aftenposten at det ble solgt flere billetter enn forventet. Tilbudet har vist seg å få rundt 30.000 bilister til å la bilen sin bli hjemme og ta kollektivtransport istedenfor. Dette var en god nyhet for både lommebøkene våre, trafikken i Oslo og Bærum og ikke minst klima.
Helt siden 2019, har Ap, SV og MDG i Oslo og Ap, Sp, SV og MDG i Viken lovet befolkningen lavere pris på kollektivtransport. Likevel har vi betalt mer og mer for billetter i de siste fire årene.
«Alle skal med» og «Vanlige folks tur» sa Ap og venstresiden i 2019 og 2021. Man begynner å lure hvem venstresiden tenker på når de sier «alle» og «vanlige folk».
Inkluderer det ikke for eksempel studenter som nå må velge om de skal kjøpe mat eller billett? Billigere kollektivtransport er ett av de enkleste tiltakene som kan hjelpe de som sliter mest økonomisk.
Oslo skulle bli verdens første utslippsfrie hovedstad innen 2030. Det har det rødgrønne byrådet lovet Oslo-borgere. Utslippene i Oslo skulle ha vært halvert innen 2023, men det er en drøm vi kan glemme. Fylkesrådet i Viken hadde mål om å kutte utslippene med 80 prosent innen 2030 målt fra referanseåret 2016. Likevel ser vi altfor lite handling fra både Oslo og Viken i de siste årene.
Oslo og Viken blir ikke grønne og utslippsfrie med kun ambisiøse mål og ingen handling fra et rødgrønn byråd og fylkesråd.
I tillegg til å redusere billettprisene kan vi i Bærum gå enda lenger. I dag koster det 66 kroner å ta buss fra Bærum til Oslo, hvis man ikke bor i Østre Bærum (sone 1).
Samtidig betaler de som har muligheten til å benytte seg av T-bane, og de som bor i sone 1, i dag 40 kroner for å reise til Oslo. Skal de som ikke bor i sone 1 eller ikke bor i nærheten av en T-banestasjon, straffes for det? Kollektivtilbudet skal være lett tilgjengelig og billigere for alle i Bærum, og derfor bør hele Bærum inn i sone 1.
Vi beveger oss mot fremtiden, og fremtiden er grønn. For å komme oss dit må vi alle ta grønne valg, og bruk av kollektivtransport er ett av de valgene.
Tilbudet fra Ruter beviste at ingen sniker på kollektivtransporten for å få litt spenning i livet sitt, men fordi det er for dyrt. Det skal lønne seg å ta grønne valg, og det lønner seg å gjøre kollektivtransport billigere.