Det skjer en betydelig boligutvikling i Bærum

Det foregår en betydelig boligbygging i Bærum. Dette er i tråd med Bærums vedtatte arealstrategi. Mye av dette skjer på Fornebu hvor det skjer en spennende, men også en krevende utvikling.

Bærum Høyre ønsker en variert boligbygging for å sikre en balansert befolkningssammensetning og gode bomiljøer. Vi vil legge til rette for en boligbygging som imøtekommer ulike alders- og inntektsgruppers behov, og bidra til at det kan bygges leiligheter, rekkehus og eneboliger i Bærum. Muligheten for å bosette seg i kommunen er avgjørende for å kunne rekruttere og beholde godt kvalifiserte medarbeidere, og gode bomiljøer er en rekrutteringsfordel for næringslivet.

Bærum ligger gunstig til, med kort avstand til Oslo og et etablert og utadrettet næringsliv. Mange har et ønske om å bo i vår flotte kommune. Vi må også i framtiden ta vår del av ansvaret for å legge til rette for en balansert boligutvikling i vår region, slik vi har gjort til nå.

I rådmannens forslag til handlingsprogram for perioden 2017-2021 legges det til en betydelig årlig befolkningsvekst på om lag 2000 innbyggere de neste 20 årene.

Bærum høyre mener boligbyggingen bør kanaliseres til fortetning i utvalgte større trafikknutepunkter.

Øvrige områder bør vi søke å bevare som i dag. Kulturmiljøer, rekreasjonsområder og grønne lunger innenfor byggesonen samt løkker og skogholt i nærmiljøene bør i størst mulig grad bevares.

Vi ser nå at det bygges et betydelig antall leiligheter, særlig gjelder det på Fornebu. Her blir det viktig å ha fokus på gode bomiljøer og flotte og gode grøntarealer for innbyggerne.

Det blir fremover viktig å opprettholde den godt balanserte boligsammensettingen vi har i vår kommune.

Det er mange som ønsker seg småhus/rekkehus. Særlig blant småbarnsforeldre er dette en populær boform.

Det nye store boligprosjektet på Vøyenenga er et meget godt eksempel på hvordan dette kan gjøres. Her blir det variert bebyggelse med barnehage og rimeligere boliger som er svært etterspurt. Videre lages det nå såkalte planprogram for områdene Ballerud og Bekkestua sør, hvor det et planlagt en vesentlig grad av småhusbebyggelse.

Bærum Høyre mener det kan dannes gode bomiljøer uavhengig om det er leiligheter eller småhus som bygges. Det som er avgjørende er hvordan dette gjøres. Det må tilpasses området og strøkets karakter.

Terje Hegge

Nestleder planutvalget i Bærum