Dette er et skjebnevalg

En dramatisk overskrift? Ja. Vi mener årets stortingsvalg er et skjebnevalg. Skal statlige organer og politikere ta mer og mer valg for folk, eller skal folk fortsatt ha mest mulig innvirkning på sitt liv? Alle er enig i at vi må få flere ut i jobb. Uenigheten går på tiltakene.

Hårek Elvenes er stortingskandidat fra Bærum

Høyre mener at det skal være lett å skape jobber og lønne seg å jobbe. Derfor vil vi ha et fornuftig skattenivå for bedrifter og innbyggere. Vi kan utvikle samfunnet og styrke velferden samtidig som at folk beholder mer av sine inntekter.

De siste åtte årene har vi vist at dette går an: Helsekøene er redusert, mye infrastruktur er bygget, fritt behandlingsvalg er innført og flere fullfører videregående skole – for å nevne noe. Samtidig som at skattene er redusert. Også for vanlige folk.

Kari Sofie Bjørnsen er stortingskandidat fra Asker

På den rødgrønne siden er det mest moderate skatteløftet kommet fra Ap, som vil øke skattene med «bare» 9 milliarder kroner. I sommer kalte Støre dette en «skattegaranti», nå har det blitt til en «bunnplanke».

Venstresidens løfte om økte skatter strekker seg fra 9 milliarder helt opp til 48 milliarder kroner. Hva dette ender på blir en gjettelek. Det eneste vi vet for sikkert, er at skatten med en rødgrønn regjering skal opp.

Dette vil føre til krav om høyere lønn hos arbeidstagere, noe som fører til dårligere bunnlinje hos bedriftene. Økte skatter gir ingen garanti for økt velferd. Og det blir ikke noe grønt skifte med røde tall hos bedriftene.

Mens venstresiden krangler om hvor mye mer du skal måtte betale i skatt, senker Høyre skatten med halvannen milliard for unge mennesker i jobb med lav lønn.

Vi mener det vil være et bidrag til større yrkesdeltagelse. Et samfunn der flest mulig inkluderes og tar del i fellesskapet er vårt overordnede mål.

Den beste billetten til et godt liv er å ha en jobb som kan forsørge deg og dine. Det blir helt feil å skulle pålegge vanlig folk og 600.000 små og mellomstore bedrifter økte skattebyrder. Det er i det private sysselsettingen må øke, og vi vil heller tilrettelegge for at bedriftene skal kunne ansette flere, også de med hull i CV-en, enn å øke skattene.

Skjebnetime er det også for ny E18. Har Asker og Bærums innbyggere merket seg at Sps toppkandidat fra vårt område uttaler at Sp står fast på E18 kun fra Lysaker til Ramstadsletta.

Viktige ting for våre innbyggere som vei i tunnel for å fjerne støy og trafikk fra boligområder, god stedsutvikling, styrking av sikkerhet, fremkommelighet for buss og sykkel og bedre miljø står i fare fordi Ap er alene på rødgrønn side om å ønske dette prosjektet.

Det er bare en borgerlig regjering som sikrer utvikling av E18 gjennom hele Asker og Bærum.

Skjebnevalg er det også for alle de ungdommene som skal velge videregående skole. Skal dine foreldres postnummer avgjøre hvilken skole du får gå på? Retorikken om A- og B-skoler er bare så defensiv. Alle skoler skal være gode, men gjerne ulike. Som folk flest er.

Høyre sikrer enkeltmennesket valgfrihet, uten at det går på bekostning av andre mennesker.

Hvem skal ta dine valg? Du selv, eller andre?