Dobler satsing på sykkel

Sykkel har vært et viktig satsingsområde for Bærum Høyre de siste fire årene. Gjennom flere store prosjekter har vi gjort et betydelig løft for syklistene. Når vi nå har besluttet å mer enn doble sykkelbudsjettet for de neste fire årene, er dette et tydelig signal om at satsingen ikke bare fortsetter – men økes.

Det er flere grunner til at vi i Høyre mener sykkel er viktig.

Utslippsfrie transportformer er grunnleggende for å nå klimamålet om en reduksjon av utslippene på 65 prosent eller mer innen 2030. I tillegg er sykling bra for folkehelsen, det reduserer kø på veiene, er kostnadsbesparende og gir økt glede og trivsel.

Når vi vet at det er mange flere som vil sykle til jobb eller skole hvis sykkelveiene blir flere eller tryggere, så er det noe vi lytter til.

I hovedutvalg for miljø, idrett og kultur har vi de siste årene prioritert sykkel høyt. Vi har satt i gang flere store sykkelveiprosjekter blant annet i Sandvika og på Bekkestua, Gjønnes og Hosle – i tillegg til å jobbe for at det blir bygget sykkelvei langs nye E18 og Griniveien, og bedre sykkelvei i Vollsveien.

Vi har jobbet med å bygge og separere gang- og sykkelveier og etablere flere nye sykkelparkeringsplasser.

Vi har økt tilrettelegging av sykkel rundt skoler, økt standarden for snøbrøyting, startet feiing av sykkelveier tidligere etter vinteren, opprettet sykkelservicestasjoner og vinterdekkutdeling.

Vi har tilrettelagt for elsparkesykler og elsykler sammen med Ruter og Tier – og med 17.000 unike brukere har dette blitt en populær tjeneste.

Det har blitt ansatt en person som skal jobbe med å regulere nye sykkelveier, også fylkesveier. På den måten sikrer vi at det blir tenkt helhetlig og langsiktig når sykkelveier skal bygges.

Vi har vært i tett dialog med syklistene, og både vi politikere og administrasjonen har fått mange gode innspill fra blant andre Bærumsyklistene.

I årene fremover skal vi gjøre mer av dette, i tillegg til mange nye prosjekter. Vi har satt av 127 millioner kroner til sykkelsatsing de neste fire årene. Dette er mer enn dobbelt så mye som har blitt brukt de siste fire årene. Vi håper og tror denne satsingen vil gjøre at flere velger å sykle mer.