E18, Fornebubane og Bærum sykehus
Som ordfører får jeg stadig spørsmål fra innbyggerne om E18, bane til Fornebu og Bærum sykehus. Når disse viktige spørsmålene ikke avgjøres i kommunestyresalen, er det desto viktigere å være «på» når toget går fra perrongen. Det har vi vært. Vi har oppnådd viktige seire.

Det er alltid en lang prosess fra et samferdselsbehov melder seg, frem til spaden stikkes i jorden – og ikke minst ferdigstilles. I over 20 år har ny E18 gjennom Asker og Bærum vært utredet på strekningen Lysaker-Drengsrud, og vi er nå nærmere målet enn noen gang. En stund så det imidlertid mørkt ut da Oslo kommune hadde innsigelser mot Bærums plan for deler av strekningen, men i september godkjente Kommunal- og moderniseringsdepartementet områdereguleringen for ny E18 på strekningen Lysaker-Ramstadsletta og tok dermed ikke hensyn til innsigelsene fra Oslo kommune. Dette gledelige resultatet innebærer at det kan bygges tunnel under Høvik i fase 1. Det blir også ny tunnel mellom Gjønnes og E18 – Gjønnesdiagonalen – og ny avkjøring nummer to til Fornebu og separat sykkelvei og busstrasè langs E18.
For nasjonen, regionen og bærumssamfunnet er ny E 18 først og fremst et nærings- og kollektivtiltak på landets mest trafikkerte veistrekning med mellom 80-90000 biler hver dag. Det er bussene og syklene i egne traseer som er de store vinnerne! Bedre tilrettelegging for fotgjengere, syklister og kollektivreisende vil bety at flere kan la bilen stå. Det nye veisystemet åpner også for spennende byutvikling og vil gi bedre lokalmiljø.
Spennende byutvikling skyter også fart på Fornebu, men videre utbygging forutsetter at Fornebubanen kommer. Tro det eller ei, men historien om Fornebubanen strekker seg nesten 100 år tilbake i tid. 10. november 1926 refererte Budstikka fra et stort møte i Sandvika om de planlagte forstadsbanene. Der ble det sagt at prosjektene med forstadsbanene neppe ville bli realisert i overskuelig fremtid grunnet «den utvikling bilene har tat». Men på slutten av 90-tallet ble Fornebubanen igjen satt på dagsorden, og ulike regjeringer har siden den tid tatt til ordet for at det nå er god grunn til å tro at en oppstart er nær.
Og nå er vi nær; Bærum kommune godkjente sin del av reguleringsplanen allerede i 2015, og i november i år godkjente byrådet i Oslo sin del. Fornebubanen skal gå fra Majorstua til Fornebu og blir den største T-baneutbyggingen i nyere tid.
Fornebubanen ble opprettet som en egen etat i januar 2017, og er et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Halvparten av kostnadene til utbyggingen dekkes av staten, mens resten av regningen blir betalt gjennom Oslopakke 3 (bompenger) og av grunneiere. Lovnaden nå er ferdigstillelse i 2024, og Bærum Høyre vil gjøre vårt for å være «på».
Være «på» har vi også vært når det gjelder Bærum sykehus. I snart 100 år har innbyggere i Asker og Bærum hatt glede og nytte av eget lokal- og akuttsykehus med dyktige spesialister. I perioder har det vært oppslag i media som har tegnet en noe usikker fremtid for Bærum sykehus som et stort lokalsykehus med en rekke spesialfunksjoner.
Asker og Bærum kommuner nedsatte derfor et eget tverrpolitisk sykehusutvalg som har jobbet – og jobber – aktivt inn mot Vestre Viken HF. Utvalget er spesielt opptatt av områdefunksjoner, vedlikehold, oppgradering og bruk av teknologi ved sykehuset og har uttrykt bekymring blant annet knyttet til en svært nedslitt bygningsmasse. Gode nyheter var det derfor å få vite at sykehuset nå skal rustes opp for 730 millioner frem mot 2030, blant annet med oppgradering i den gamle delen, flere operasjonsstuer, ny MR-maskin og flere enerom.
Befolkningsveksten øker i vår region, og med det også behovet for sykehustjenester. Det å ha et godt utbygd sykehus med spesialfunksjoner, sikrer god ivaretakelse av pasientene. Vi vil kjempe for at vår kommune fortsatt skal ha et sterkt lokal- og akuttsykehus til det beste for innbyggerne, og det gjør vi i nært samarbeid med venneforeningen på sykehuset.