E18 løser problemer
19. mars skrev Even Gulowsen fra MDG i Budstikka at han har liten tro på nye E18. Han skriver at han tror flere vil finne det mer attraktivt å velge bilen fremfor kollektivtransport og at nye E18 derfor ikke vil føre til mindre kø. Dette er jeg uenig i.
![](https://hoyre.no/content/uploads/sites/200/2021/02/Philip-Nordbo-Larsson-kuttet.jpg)
Også kollektivtrafikken benytter seg av veiene. Innimellom virker det som om MDG ikke erkjenner dette. Videre er det viktig å huske at det er flere som er avhengig av å bruke bilen, rett og slett for å få dagen til å gå opp.
Nye E18 vil dessuten bedre fremkommeligheten for syklister. For best mulig trafikkavvikling for alle trenger vi en vei som ikke er beregnet for biltrafikken på 1970-tallet, slik dagens E18 er.
Fremfor å straffe alle bilister med dårlig vei og trafikkavvikling kan man se på andre tiltak for at kollektivtrafikken skal være et godt alternativ til å kjøre egen bil.
Det går an å gjøre noe med billettprisene, takstsonene, antall avganger og så videre. Ingen skal straffes for å bruke bilen, men det skal lønne seg å velge miljøvennlig.
Even Gulowsen skriver at det blir færre grønne lunger i Asker og Bærum. Dette er en svartmaling av E18-prosjektet.
Store deler av motorveien skal legges under bakken i tunnel. Områdene over bakken blir da frigjort til lokalveier, plen og annen beplantning.
Jeg har stor tro på E18-prosjektet og synes det er synd at MDG ikke ser verdiene av prosjektet.