E18 løser problemer
19. mars skrev Even Gulowsen fra MDG i Budstikka at han har liten tro på nye E18. Han skriver at han tror flere vil finne det mer attraktivt å velge bilen fremfor kollektivtransport og at nye E18 derfor ikke vil føre til mindre kø. Dette er jeg uenig i.
Også kollektivtrafikken benytter seg av veiene. Innimellom virker det som om MDG ikke erkjenner dette. Videre er det viktig å huske at det er flere som er avhengig av å bruke bilen, rett og slett for å få dagen til å gå opp.
Nye E18 vil dessuten bedre fremkommeligheten for syklister. For best mulig trafikkavvikling for alle trenger vi en vei som ikke er beregnet for biltrafikken på 1970-tallet, slik dagens E18 er.
Fremfor å straffe alle bilister med dårlig vei og trafikkavvikling kan man se på andre tiltak for at kollektivtrafikken skal være et godt alternativ til å kjøre egen bil.
Det går an å gjøre noe med billettprisene, takstsonene, antall avganger og så videre. Ingen skal straffes for å bruke bilen, men det skal lønne seg å velge miljøvennlig.
Even Gulowsen skriver at det blir færre grønne lunger i Asker og Bærum. Dette er en svartmaling av E18-prosjektet.
Store deler av motorveien skal legges under bakken i tunnel. Områdene over bakken blir da frigjort til lokalveier, plen og annen beplantning.
Jeg har stor tro på E18-prosjektet og synes det er synd at MDG ikke ser verdiene av prosjektet.