E18 sleper Ap etter seg

Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet har talt. Anbefalingen er at E18 bygges ut sammenhengende ut fra Lysaker til Ramstadsletta med tunnel under Høvik.

Høyre har vært en utrettelig forkjemper for ny E18. Det samme kan ikke sies om AP. Partiet har ikke utnyttet mulighetene til å få fart på E18. Vei i vellinga ble da Høyre overtok regjeringsmakten. De rødgrønne var ikke nevneverdig opptatt av køen, korken og kaoset i Asker og Bærum. Veien er overmoden for oppgradering og dimensjonert for 1970-tallets trafikk. Tålmodigheten til befolkningen er strukket til bristepunktet. Det er grenser for mye kø, kork og kaos Asker og Bærum skal belemres med. Det vil regjeringen gjøre noe med. Derfor vil ny E18 bli bygget.

Byrådet i Oslo med byrådsleder Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet og MDG har gjort hva de har kunnet for å stikke kjepper i hjulene for ny E18. Byrådets listige strategi for å forpurre ny E 18, vil etter alle solemerker lide nederlag. Stortingsflertallet vil bygge ny E 18 i Vestkorridoren, og at strekningen Lysaker-Ramstad bygges ut sammenhengende, ikke stykkevis og delt.

Det er hensynet til en rasjonell og sammenhengende utbygging som gjør at veimyndighetene nå anbefaler hele den aktuelle strekningen bygget i første etappe. Alternativet vil gi en betydelig ekstrakostnad, og en omfattende midlertidig løsning gjør blant annet at flere hus må eksproprieres. På grunn av tekniske forhold må deler av Høviktunnelen ved krysset på Strand bygges i første etappe. Dersom resten av denne strekningen noensinne skal bli bygget, er det åpenbart mest fornuftig å gjøre det nå.

Under tre uker før saken skal behandles i Stortinget, kan ikke Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Erik Sivertsen svare på om hva AP vil gå inn for. Arbeiderpartiet har uttalt seg i alle himmelretninger om ny E 18. Det han tidligere har sagt innebærer både å støtte en utbygging, en støtte til byrådets protest mot overkjøring av Oslopakke 3-avtalen, og å sette spørsmålstegn ved om storprosjektet lenger er nødvendig.

Det er bra at regjeringen har skåret gjennom. Stortinget vil ha en slutt på de endeløse kranglene om utbyggingen. E18 er ikke en kommunal vei. Europaveien som er Norges mest trafikkerte vei er en nasjonal sak. At lokalpolitikere i Oslo stoppet strekninger i nabofylket Akershus, handlet i realiteten bare om en utsettelse av utbyggingen av resten av veien.

Ny E18 skal bygges. Det er klokt. Årevis med samferdselspolitisk ping-pong er ved veis ende. E18 vil bli bygget uten Arbeiderpartiets hjelp. Det er greit for velgerne å vite. Om AP skulle hive seg på E18 vogna i tolvte time, er det fint, men det betyr egentlig null og niks. AP måtte ut av regjeringskontorene og Høyre inn, før ny E18 endelig fikk støtte i regjering og storting.

Innspillet var først publisert i Budstikka 01.06.17