Ekstra midler til gjennomføringen av E18 Lysaker – Ramstadsletta

Som vi alle kjenner til ble det forberedende arbeidet på E18, strekningen Lysaker – Ramstadsletta, stoppet fordi Statens vegvesen hadde brukt penger de ikke hadde fått. I revidert nasjonalbudsjett for 2019 foreslås det nå 340 mill. kr. til E18 Lysaker- Ramstadsletta. Dette vil bidra til å sikre finansiering av prosjektet frem til bompengeproposisjon er behandlet av Stortinget. Med ekstrabevilgningen i 2019 ligger det dermed til rette for at E18 kan åpnes for trafikk i 2027, ikke 2028 slik det har vært hevdet tidligere.

I Bærum Høyre har vi arbeidet fortløpende med at E18 skal bygges. Det har regjeringen fastslått og det gjelder fortsatt. Det er et stort og viktig prosjekt, både lokalt og nasjonalt.

I revidert nasjonalbudsjett foreslås det nå 340 mill. kr til prosjektet. Vi sikrer med dette full fremdrift på prosjektet frem til Stortinget behandler saken og spaden kan gå i jorda.

Regjeringen sørger nå for at prosjektet kan starte opp. Med bevilgningen i RNB legges det til rette for at E18 kan åpnes for trafikk i 2027, ikke 2028 som har vært hevdet tidligere.

Det arbeides med kvalitetssikring av kostnadsoverslaget for prosjektet (KS2). I tillegg arbeider Vegdirektoratet nå med et grunnlagsmateriale til en bompengeproposisjon for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil etter dette komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig om saken.

Bakgrunn

Prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta fikk i november/desember 2018 beskjed fra samferdselsministeren om å stoppe å bruke penger som de ikke hadde på prosjektet. Med unntak av to-tre årsverk, ble samtlige av de om lag 140 årsverkene i organisasjonen tatt av prosjektet.

I revidert nasjonalbudsjett foreslås det 340 mill. kr til prosjektet, hvorav 160 mill. kr er for å dekke kostnader som vil påløpe i 2019 som følge av at Statens vegvesen hadde brukt mer penger enn de hadde. Dette gjelder blant annet konsulentutgifter, grunnerverv og byggherrekostnader. Videre foreslås det 180 mill. kr som i all hovedsak vil bli brukt til videreføring av grunnerverv og forberedende arbeid.

Regjeringen sikrer full fremdrift slik at prosjektet er klart for anleggsstart når Stortinget har behandlet saken. Med forslaget om bevilgning nå
vil det være mulig med en framdrift som betyr trafikkpåsetting på E18 i 2027, mot 2028 som det tidligere har vært hevdet.

Mer omprosjektet

E18 Lysaker – Ramstadsletta er et komplisert og komplekst prosjekt som er avhengig av omfattende forberedelser før anleggsstart.

Gjennom Stortingets behandling av Prop. 21 S (2013–2014) ble det gitt utvidet fullmakt til at Statens vegvesen kunne starte grunnerverv på E18 Lysaker – Ramstadsletta allerede på bakgrunn av vedtatt kommunedelplan, dvs. før vedtatt reguleringsplan (det vanlige er at dette skjer etter vedtatt reguleringsplan).

Reguleringsplanen for strekningen E18 Lysaker – Ramstadsletta ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i september 2017 etter en innsigelsesprosess.

I NTP 2018-2029 ble det understreket at utbyggingen skal skje helhetlig og sammenhengende fra Lysaker til Ramstadsletta. Kostnadene for prosjektet Lysaker – Ramstadsletta er om lag 14,5 mrd. kr.

I NTP 2018-2029 er det avsatt 5,6 mrd. 2017-kr til E18 Vestkorridoren.

Det er lagt til grunn at prosjektet skal finansieres som et eget bompengeprosjekt (+ bompenger fra Oslopakke 3). Det har vært lokalpolitisk behandling av, og tilslutning til, Statens vegvesen sitt forslag til bompengeopplegg.