Elbilen utkonkurrerer hydrogen
Venstre og Miljøstiftelsen Zero skriver om hydrogenbiler i Budstikka 25. mars. Venstre skriver godt om utfasing av fossile biler. Derfor er det forbausende at Venstre mener Akershus er i godt selskap med hydrogen-satsningen i en rekke andre land. I disse landene produseres hydrogen nesten utelukkende fra fossile kilder, som metan og kull.

Det kan riktig nok bli en del bedre enn utslipp fra bensin og dieselbiler, men det er fortsatt fossilt. Lager vi hydrogen av strøm koster det mye mer, og hydrogenbilen trenger som kjent tre ganger så mye strøm som en elbil. Hydrogen er enten fossilt eller i beste fall sløsing med fornybare ressurser.
Zero mener vi bør slutte å sette de to teknologiene opp mot hverandre, og i stedet satse på begge deler. Det er vi uenig i. Vi bør sette alle teknologier opp mot hverandre og så velge den beste teknologien for å løse en gitt klimaoppgave. Vårt hovedpoeng er at elbilen utkonkurrerer hydrogenbilen.Det er ikke samfunnets plikt å betale for at alle teknologier skal henge med i alle konkurranser.
Når det gjelder langtransport med tyngre kjøretøy så kan vi ikke helt se bort fra at hydrogen kan få et fotfeste, og at man inntil videre kan vurdere å holde liv i noen av de hydrogenstasjonene som alt er bygget.
Venstre hevder at produksjon av hydrogen er en effektiv metode for å lagre og transportere elektrisitet som ellers ville gått til spille – og hevder at hver eneste dag går elektrisitet til spille gjennom vann som slipper forbi turbinene osv. Det er et marginalt problem i Norge at elektrisitet går til spille. Men selv om dette skulle ha vært et problem blir ikke hydrogenlagring mer energieffektiv av den grunn. At overskudd på elektrisitet skal rettferdiggjøre hydrogensatsingen i Norge står i kontrast til en lang og tverrpolitisk tradisjon om å støtte utviklingen av et energieffektivt samfunn – ikke minst uttrykt gjennom stadige strengere byggeforskrifter og årelang støtte til energieffektive løsninger fra Enova.
At vi skulle mene at biogass ikke er noe å satse på, er en feiltolkning av Venstre. Biogass kan utnytte ressurser som ellers ville gått til spille og er et godt eksempel på hva som bør inkluderes i en klimaklok kommune.
Vil du være trygg på at du kjører din elbil på helt fornybar kraft, kan du nå hente energien direkte fra solen. For hvert solcellepanel du får installert på ditt tak kan du kjøre din elbil minst 1000 km pr. år. Etter en nedbetalingstid på 15-20 år, kan du se frem til mange årtiender med tilnærmet gratis elbil-strøm. Da støtter du også opp om lokale arbeidsplasser og det grønne skiftet.
La oss fokusere på hydrogenets fortreffelighet. Det har dobbelt så stor energitetthet per kilo som flybensin. Det ble i 2016 demonstrert et hydrogenfly som kan fly 1500 km med fire personer om bord. Piloter vil helst lande der det er flyplasser. Dermed blir ulempen med dyre hydrogenstasjoner mye mindre for luftfarten. Vi ser frem til den dagen et fly tar av fra en lokal flyplass, og lydnivået ikke er stort mer enn trompetsangen fra en flokk svaner i flukt.
I MDG og Høyre er vi opptatt av at skattepenger forvaltes på en forsvarlig måte og at beslutninger er faktabasert og samfunnsøkonomisk forankret. Vi setter vår lit til at politikerne i Akershus fylkeskommune også utviser faktaforståelse når planen for den videre hydrogensatsingen skal rulleres nå i vår.
Rolv Guddal
Ingeniør og styremedlem Tanum Høyre
Svein Medhus
Siv. ing og nestleder Bærum MDG
Artikkelen var først trykket i Budstikka 30.03.2017.
Les mer på
https://www.budstikka.no/debatt/hydrogen/thor-mollestad/hydrogen-er-ut/s/5-55-457725